Türk gibi başlamak...

Türk gibi başlamak sözü bildiğiniz üzere alel acele fazla düşünmeden bir işe başlamayı ifade ediyor.4+4+4 sisteminede aynı şekilde başladık ve sorunlar ortaya çıkmaya başladı.Bu anlamda bir nesil kaybolabilir.Hiçbir sorun çözülmeden ,altyapı hazırlanmadan eğitim gibi bir konuda hızlı hareket etmek doğru değildir.
ilk günlerde ortaya şu sakıncalar çıkmıştır.

…1…Seçmeli ders hocalarının bazıları her okulda bulunmamakta onun yerine bunu alın onun yerine şunu alın gibi acayip istekler yönetimce velilere gelmekte.Bu dersler seçmeli ders yani ögrenci-veli nin seçmesi gerekmiyormuydu?

…2…5.5 yaşındaki ile 7 yaşındaki aynı sınıfta birisi okulda uyuyor diğeri ise hemen okuma yazma ögrenmek istiyor.Bakanlıkda ilk 3-4 ay sadece oyun oynanacagını ve a ile e harflerinin ögretilecegini söyledi.7 yaşındaki çocuklar için buyuk kayıp.Madem çocuklara sadece oyun ynatılacak o zaman neden 5.5 yaşındakiler okula alındı.Evdede oynayabiliyorlardı…

…3…Özellikle küçük yaşlarda ,yaş farkları önemli sorun.Belki 30 yaş ile 31 yaş arasındaki fark önemli değil ama 5.5 yaşındaki çocuk ile 7 yaşındaki çocuk arasında muazzam fark var.Bunların aynı sınıfı,aynı koridoru,aynı lavaboyu kullanması mümkün olmuyor.Hem fiziki olarak hem beyinsel olarak.

…4…Sınıf mevcutları çok fazla arttı .Sınıflar kalabalık.Yinede sınıflar yetmiyor.Bunun için okullardaki laboratuvarlar sınıflara çevrildi.Bu çağda uygulamasız eğitim olmaz.Yine eskisi gibi bilgisyar laboratuvarı olmayan,yabancı dil laboratuvarı olmayan ögretime döndük.Çocukların sadece okul denilen yapıya gitmeleri iş değil egitimin niteliği bunların hepsinden önemli.Çocuklar şu an sadece okulda vakit geçiriyor.Bu yanlış.

…5…Küçük çocuklar 5.5 yaşındakilerin dersi akşam 19.30 da bitecek.Bu çocuk evine nasıl gidecek.Özellikle kış aylarında 19.30 da yatsı okunmuş oluyor millet yatmaya hazırlanıyor.

…6…Okullarda Kuran dersini ve peygamberimizin hayatını seçmeli ders olarak seçmeyenlerin fişlendikleri yönünde veliler arasında konuşmalar var.

…7…Yine kalabalık sınıflarda olmasın diye belli ögretmenlerin girdiği sınıflar için para isteyen okullar mevcut 1500 lira dan başlıyor.Bakanlık yetkilileri gizlice bir veli gibi okula gitsin görsün…

Eğitim şakaya gelmez.Bu eğitim sistemi ile Yeni yetişecek nesil Şimdiki idarecilerimiz gibi olur.Bunu kimse istemez değil mi? Korkunç bi durum…

Ahmet ÇELİKKOLLU
İnşaat Mühendisi
ESKİŞEHİR

İyi güzel, tespitlerinz yerindedir mutlaka, sizin ne gibi bir sistem öneriniz olur Ahmet Bey?

Eğitim sistemi ülkenin temel taşlarındandır.Eğitim sisteminde yapılacak hatalar bireyleri birebir etkileyeceğinden bir nesilin bile kaybolmasına neden olabilir.O anlam da eğitim sisteminde yapılacak düzenlemeler çok düşünülmeldir.

Yukarıdaki yazıyı yazarken oldukça araştırma yaptım.Avrupadaki,Amerikadaki eğitim sistemlerini inceledim.Bizdeki sorun sanki 5.5 yaşındakilerin okula başlaması gibi gösteriliyor.İdarecilerde Avrupada eğitime şu yaşta başlanıyor,amerikada şu yaşta başlanıyor dolayısıyle bizde 5.5 yaşında başlatmalıyız avrupadan amerikadan örnek aldık diyorlar.Ancak örnek alınacak şey sadece eğitime başlama yaşı değil.Bakın avrupaya ,amerikaya kaç ülkede sınıflar 70 kişilik,80 kişilik.Bakın avrupaya amerikaya kaç ülkede laboratuvarlar, kazan daireleri müdür odaları sınıfa çevrilmiş.Bakın avrupaya amerikaya kaçında seçmeli dersler var ama hocaları bulunmuyor.Avrupaya ve amerikaya baktığımızda cımbızla alır gibi sadece yaş kriterini almışız.Yanlış bu Eğitimde nitelik çok önemlidir.Niteliksiz eğitimle isterseniz çocuklarınızı 20 yıl eğitim verin bişey ifade etmez. Laboratuvarların sayısı,spor salonlarının sayısı,deney merkezlerinin sayısı,bilgisayar odalarının sayısı artmalı.Bunlar artmazsa sınıf sayısının artması bişey ifaade etmiyor.Daha önceki kesintisiz 8 yıllık ögretimi çok başarılı buluyorum.Okulların hem fiziki hemde ilmi kalitesi fena değildi.Dolayısıyle eğitimde eğer yeni bir sistem getirecekseniz bu sistem 8 yıllık kesintisiz eğitimden iyi olmalı ki eğitim sistemimi değiştirmem birşey ifade etsin.Bilmem yanlışmı düşünüyorum ?Ama yeni sistemde laboratuvar sayısı azalmışsa,sınıflar daha kalabalık hale gelmişse,sınıfların fiziki şartları eskisinden kötü hale gelmişse yeni eğitim sistemini bu haliyle savunmak doğru olmaz.Öncelikle bu iş yapılacaksa 5 yıllık bir program yapılmalıydı.Bu 5 yıllık süre zarfında artacak ögrencilerden dolayı ortaya çıkacak ihtiyaçlar belirlenmeli ve buna göre yeni okullar,yeni sınıflar,yeni laboratuvarlar,yeni spor salonları imal edilmeli yeni öğretmenler yetiştirilmeliydi.Ondan sonra yapılacak değişikliğe kimsenin diyecek bir lafı olmazdı.Ama ben yaptım oldd zihniyetiyle yapmak vatandaşı düşman gibi görerek sıkıysa okula 5.5 yaşında göndermesinler gibi bir zihniyet doğru bir zihniyet olmasa gerek.Sıkıntı bu yani.

Bu arada yapılan araştırmalar göstermiştir ki 20 kşilik sınıflarda verim maximum olmaktadır,Mevcut arttıkça verim düşmektedir.Yine yapılan araştırmalara göre ideal sınıf sıcaklığı 19 derece civarındadır.Bu değer maximum ögrenmeyi salamaktadır.Bizim sistemimizde bunlara bakılıyormu siz söyleyin ?Biz nicelik peşindeyiz ama önemli olan nitelik.Ondan sonra cımbızla avrupadaki eğitim yaşı 5.5 deyip onu alacagız.İşmize gelen kısmı alacagız işimize gelmeyeni almayacagız.Biz enayi değiliz araştırıyoruz neyin nerede olduğunu nasıl olduğunu da biliyoruz.Eğitime başlama yaşlarına gelince Avrupa ve amerika devletlerine bir bakalım.Avrupada 24 ülkede yaş 6.Amerikada 6, Almanyada 6,Danimarka isveç ve finlandiyada 7.Ama Finlandiyalı ögrencilerin özellikle uluslarası omatematık olimpiyatlarında sürekli derece aldıklarını da biliyoruz.Sizde biliyorsunuz.Finlandiyada eğitim nitelikli ve kişiyi baz alıyor.Yani 7 yaşında okula başlayanlar başarılı olamaz gibi bir ifade ve tüm başarısızlığı eğitime başlama yaşına atmak haksızlık olur.Finlandiya en güzel örnek.Sonuç olarak anlatmak istediğim 5.5 yaşındada okula başlanabilir problem yok.Ama doğru düzgün sınıflarda doğru düzgün ögretmenlerle,

Umarım açıklayabilmişimdir.

Ahmet ÇELİKKOLLU
İnşaat Mühendisi
ESKİŞEHİR

Teşekkürler açıklamalarınız ve aydınlatıcı bilgileriniz için. Peki siz bakan olsaydınız nasıl başlardınız, değişime dönüşüme?

Açık konuşmak gerekirse ben Milli Eğitim Bakanı olmak istemezdim.Bunun için ne bilgim ne deneyimim var.Sadece dışarıdan ilgili sistemle ilgil düşüncelerimi söyleyebilirim.Aklınıza şu gelebilir:Dışarıdan konuşması en kolay.Madem Milli Eğitim Bakanı olma için yeterli bilginin olmadığını söylüyorsun , ozaman eğitim konusunda ne konuşup duruyorsun ?Bu dediğim şimdi aklınızdan geçmiştir.Ancak unutmayalım ki adam öldürmenin suç olduğunu söylemek için avukat olmaK gerekmez…

saygılarımla…

Ahmet ÇELİKKOLLU
İnşaat Mühendisi
ESKİŞEHİR