Kalıp Kontrol Esasları

Bu UYGULAMA hakkında henüz bilgi girişi yapılmamıştır.
Bu uygulamanın İMALATI ve KONTROLÜ sırasında dikkat edilecek püf noktaları
YORUM EKLE bölümüne ekleyerek Kontrol Esaslarını oluşturmaya başlayabilirsiniz.

Tek bir madde bile olsa yazınız.
Size basit görünen bir püf nokta bir başkası için gözden kaçan önemli bir nokta olabilir.

Proje ye NASIL katkıda bulunabilirsiniz.
Genel Araştırma Şablonu;

Malzeme :
1-Kullanılan Malzeme ( alternatifleri) stok nasil olmali
2-Malzeme kontrolü kalite ölçütleri


İmalat Tekniği :

3-Uygulama esasları(altenatifleri) püf noktaları
4-Yaşanan sorunlar ve sebepleri
5-Kontrol esasları

Fiyat :
6-Fiyat esaslari - Piyasa (Nereden Ucuz alınır, … )

Kanun :
5-Konu ile ilgili standart ve yonetmelikler

Biz yeni nesil mühendislere tecrübe aktarımı ve bilgi paylaşımını sağlayacak Civilturk.com Kontrol

Esasları Projesini desteklemeniz dileğimle.

Civilturk.com hizmetleri, özellikle hiçbir karşılık beklenmeksizin e.ö. tarafından zaman ve emek harcanarak sizlere sunulmaktadır.Dileğimiz karşılık beklemeksizin sunulan hizmetlerin değerini anlayan ve bu vizyonla her alanda insan’ın gelişimine bireysel olarak emek ve zamanını ( para değil ) harcayarak hizmet veren özel bir arkadaş topluluğuna sahip olabilmektir.

Düzgün yüzeyli beton elde edilmek isteniyorsa ,kalıp yağı kullanılmalıdır…
Paspaylarının yerindeliği dikkate alınmalıdır…
Kalıp yerleştirilditen sonra şakülünde olduğu kontrol edilmelidir…

Oncelikle kolon kalıbı yapılırken aks 5x10 larının projedeki aksların olcusunde yerlestirilip yerlestirilmedigine kontrol edilmelidir.Aksi takdirde kolonlar projedeki yerlerinde olmayacak,bunu duzeltmek için ise kalıpcı ustası kolonları sakulsuz yapacaktır.Cunku bu hatasını bir ust katta duzeltmek isteyecektir.En onemli adım budur.Aks 5x10 larından sonra kolon yan kalıpları cakılır.Buradaki kontrol esasları kolon kalıbının sakulunde ve aks dahilinde olmasıdır(aks kontrolu aksın oldugu yerde ip cekilerek kontrol edilir.)Kolon kalıbından sonra kiriş alt kalıpları cakılır.Kolon alt kalıbından sonra T direkler cakılır.T direkler cakılır iken kiriş alt kalıbının tabanın dogrusal olması gerekmektedir.Bunun içinde kiriş alt kalıbı ip cekilerek kontrol edilir.Kiriş alt kalıbının dalgalı olması bu sekilde onlenir.Kiriş alt kalıbından sonra kiriş yan kalıpları cakılır.Bu yan kalıplarının terazisinde olması gerekmektedir.Bunun nedeni kiriş yan kalıplarına doseme kalıbının cakılmasıdır.Bu kısım yanlıs yapılırsa doseme kiriş iç kısımları dogru olcude olmayacaktır.Kiriş yan kalıplarından sonra dosemeyi yapmak için kiriş yan kalıplarına 5x10 lar cakılır.Ve doseme ızgaraları bu 5x10 lara cakılır.Igzaralar cakıldıktan sonra doseme keresteleri cakılır.Izgara kontrolunde 5x10 ların ve 10x10 ların konumları ve adetleri kontrol edilir.Seyrek yapılmıs ise bunlar sıklastırılır.(Sıklık seyreklik dosemenin buyuklugune gore degişir.)Dosemenin altındaki ızgaralarda(tasıyıcı olan 5x10 yada 10x10larda) teleskopik direk kullanılır bunların araları onemlidir.Seyrek olması durumunda bunlar sıklastırılır.(Ort. iki teleskopik direk arası en az 70 cm olmalı)

Kolon kalıbında ayrıca yan kalıplar cakıldıktan sonra kolona dik dogrultuda kusaklar yapılır.Bu kusaklarda en az 4 adet olmalıdır (Bu adet kat yuksekligine gore degisir.)

Tum kalıp bittikten sonra kalıp temizlenmelidir.Temizlik işi bittikten sonra kalıp kalıp yagıyla yaglanmalıdır.Yagın onemi;

1-)Betonun içindeki suyun kalıp tarafından emilimini engeller.

2-)Beton dokulup kalıp sokulurken kolaylıkla sokulmesini saglar.

Bu konuyla ilgili cizim ve yazıları daha once forumda yazmıstım.Bunlarla ilgili yazıları ve cizimleri asagıdaki linkten ulasabilirsiniz:

http://www.insaatforumu.com/forum/showthread.php?t=8135

Saygılarımla…

İyi Çalışmalar…

Kalıp yağının faydalarına iki arkadaşta değinmiş… Söylenenlere ilave olarak kalıp yağı kalıbın ömrünü uzatır.
Mesela Plywood kullanıyorsanız amaçlarınız arasında düzgün yüzeyli bir betoarme elde etmek vardır diye kabul edelim. Eğer ki kalıbınızı yağlamazsanız 20 defa sök-tak yerine 13-14 sök-tak’lık ömrü olur. Bu da maliyetlerinizin ve işletme sermayenizin artması anlamına gelir. Bu özellikle işverenler ve de işini sahiplenen vicdan sahibi şantiye şefleri için unutulmaması gereken bir husustur.

Kalıp yağlama da kalıbın su emmemesi için yağ ile doyurulmasında aşırıya kaçılırsa eğer; donatılar vıcık vıcık olacaktır. Yağlanmış demirlerin betonla olan aderansı sıfıra yakındır… Ustalar da bilirler bunu ama, her nedense çok hassas olmayabiliyorlar bazen. Kalıbın yağlanması talep edilmeli ama demirlere bir damla dahi bulaşmaması için gerekli tavır konulmalıdır.

Kalıbın kontrolü teslim alımı sırasında dikkat edilmesi gereken bir hususta, küçük kalıp parçalarının ve testere tozlarının kolon-kiriş diplerinde veeee özellikle (kolon önceden dökülmüşse) kolon başlarında birikmemesidir.

Kalıp yağlanmadan önce genellkle süpürülür. bu süpürme işini döşemenin ortasından kirişlerin içine doğru yapılmasını engellemeliyiz. döşemenin kenarından başlanıp döşeme üzerinde uygun bir yerde pislikleri döşeme altına dökebilecek kadar, kalıp kaldırılır ve pislikler aşağıya dökülür.

Kolon başlarında zaten soğuk derz oluşuyor bir de arada toz tabakası olursa ne olacağı belli. Ben mümkün olduğunca betondan hemen önce kalıbın, kolon başlarının-diplerinin su ile yıkanması ve pisliklerden arındırılması taraftarıyım.

Bir de plywood kullanarak düzgün yüzeyli betonarme elde edebilmek için dikkat edimesi gereken bazı hususları belirteyim.

Plywood levha şeklinde bir malzemedir. yeni iken ek yerlerinde fazla açık olmaz. eskimeye başlandıkça ve kalıp inşaatın farklı yerlerinde kullanıldıkça kesilir biçilir.
Bu kesme biçmeler her zaman gönyeli bir şekilde yatar dairede yapılmaz. Sunta kesme makinesini eline alan bir usta, siz sesi duyup oraya yönelinceye kadar kafasına göre doğru veya yanlış bir şekilde keser. Bunları disipline etmek lazım. Biz önem verdiğimiz şantiyelerimizde disiplini sağlamak için bütün sunta kesmeleri toplatırız. Uygun bir yere, başında bir mobilyacı-marangoz ile birlikte bir yatar daire koyarız. herkes parçasını ve ölçüsünü alır oraya gider. Zahmetli gibi gözükse de malzemenin azalan firesi onu fazlasıyla telafi ediyor, inanın.

Neyse böylelikle kalıpların ek yerlerinde ki açıklıkları kısmen küçültebiliriz. Açık Kalan yerler varsa hala, cam macunu ile oralar düzgün bir şekilde doldurulur.

Bazı zamanlarda koli bantı gibi geniş bantlar da çektiğmiz oluyor o açıklıklara. hem su kaçmıyor hem de şekil bozulmuyor. yalnız her bant her kalıba yapışmıyor. canınızı sıkabiliyor bazen.

Malumunuz vibrasyon çok önemli. ama abartmamak lazım. kararında yapılmaz ise tüm şerbetin kaçma ihtimali var.

mesela kolonlarda vibrasyona ek olarak kolon kalıbı tokmaklanırsa (kolonun şakülünü bozmayacak şekilde, hafifçe) beton şerbeti kalıba doğru hareket eder ve beton yüzeyi daha parlak çıkar…

Tüm bunlara rağmen beton yüzeyinin düzgün çıkmasını sağlayamamış olabilirsiniz. bir çok nedeni vardır bunun. bir iki tane değil. şimdi değinemeyeceğim, vaktim yok…

ama kalıp ek yerlerinden şerbetin akmasından dolayı, mesela perde-kolon yüzeyiniz dişli dişli çıktıysa ve kontrolünüz kabul etmiyorsa bir tane spirale taşlama teli takılır ve o istenilmeyen dişler aşındırılarak yok edilir.

Şimdilik hatırlayabildiklerim bunlar …

Saygılarımla…

Hasan Çolak
İnşaat Mühendisi

nirengi.noktasi@hotmail.com

Bir de plywood kullanarak düzgün yüzeyli betonarme elde edebilmek için dikkat edimesi gereken bazı hususları belirteyim.

Plywood levha şeklinde bir malzemedir. yeni iken ek yerlerinde fazla açık olmaz. eskimeye başlandıkça ve kalıp inşaatın farklı yerlerinde kullanıldıkça kesilir biçilir.
Bu kesme biçmeler her zaman gönyeli bir şekilde yatar dairede yapılmaz. Sunta kesme makinesini eline alan bir usta, siz sesi duyup oraya yönelinceye kadar kafasına göre doğru veya yanlış bir şekilde keser. Bunları disipline etmek lazım. Biz önem verdiğimiz şantiyelerimizde disiplini sağlamak için bütün sunta kesmeleri toplatırız. Uygun bir yere, başında bir mobilyacı-marangoz ile birlikte bir yatar daire koyarız. herkes parçasını ve ölçüsünü alır oraya gider. Zahmetli gibi gözükse de malzemenin azalan firesi onu fazlasıyla telafi ediyor, inanın.

Neyse böylelikle kalıpların ek yerlerinde ki açıklıkları kısmen küçültebiliriz. Açık Kalan yerler varsa hala, cam macunu ile oralar düzgün bir şekilde doldurulur.

Bazı zamanlarda koli bantı gibi geniş bantlar da çektiğmiz oluyor o açıklıklara. hem su kaçmıyor hem de şekil bozulmuyor. yalnız her bant her kalıba yapışmıyor. canınızı sıkabiliyor bazen.

Malumunuz vibrasyon çok önemli. ama abartmamak lazım. kararında yapılmaz ise tüm şerbetin kaçma ihtimali var.

mesela kolonlarda vibrasyona ek olarak kolon kalıbı tokmaklanırsa (kolonun şakülünü bozmayacak şekilde, hafifçe) beton şerbeti kalıba doğru hareket eder ve beton yüzeyi daha parlak çıkar…

Tüm bunlara rağmen beton yüzeyinin düzgün çıkmasını sağlayamamış olabilirsiniz. bir çok nedeni vardır bunun. bir iki tane değil. şimdi değinemeyeceğim, vaktim yok…

ama kalıp ek yerlerinden şerbetin akmasından dolayı, mesela perde-kolon yüzeyiniz dişli dişli çıktıysa ve kontrolünüz kabul etmiyorsa bir tane spirale taşlama teli takılır ve o istenilmeyen dişler aşındırılarak yok edilir.

Şimdilik hatırlayabildiklerim bunlar …

Saygılarımla…

Hasan Çolak
İnşaat Mühendisi

nirengi.noktasi@hotmail.com

Tünel Kalip Imalati Hakkinda şantiye Talimatnamesi

bence tireroot(yanlış yazdımsa düzeltin) denilen vidalı demirlerin tam sıkılıp sıkılmadığı,ve dayama denilen küçük parçaların sağlamlığıda kalıbın açmaması için önemli,özellikle vidalar beton dökülürken betonun itmesi sonucu gevşeme yapıyor buda kötü sonuçlar doğurabiliyor.