Takip et: @yapisal

Gösterilen sonuçlar: 1 ile 2 ve 2

Konu: Hükümet, otoyol ve köprüleri satıyor

  1. #1
    Kıdemli Üye
    Üyelik tarihi
    14-10-2006
    Mesajlar
    830
    Thanks
    0
    Thanked 51 Times in 41 Posts

    Hükümet, otoyol ve köprüleri satıyor

    Hükümet, otoyol ve köprüleri satıyor

    AKP hükümeti, daha önce öncelikleri arasında olmayan otoyol ve köprülerin özelleştirilmesi için Özelleştirme İdaresi'ne çalışmaların hızlandırılması talimatı verdi.

    Hükümetin mevcut otoyol ve köprüler için özelleştirme kararı aldığı öğrenildi. Hükümetin talimatı doğrultusunda, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın (ÖİB) çalışmalarına hız verdiği, bazı yasal sınırlamaların nasıl kaldırılacağı konusunda yoğun bir çalışma yaptığı bildirildi.

    Konuşuluyor, ÖİB de yurtdışındaki örnekleri inceleyip çalışmalar yapıyordu ama otoyol ve köprülerin özelleştirilmesi konusu hükümetin öncelikleri arasında değildi. Ama son günlerde, özellikle “Seçim yılında ek gelir yaratmak amacıyla” otoyol ve köprülerin özelleştirilmelerinin hızlandırılması yönünde bir görüş oluştuğu öğrenildi.

    ÖİB yetkilileri, hükümetin köprü ve otoyol özelleştirmeleri için “hızlandırma” talimatı verdiğini doğrulayarak özellikle gerekli yasal altyapının hazırlanması üzerinde yoğun olarak çalıştıklarını söyledi.

    Yetki kargaşasına tedbir
    Otoyol ve köprülerin özelleştirileceğini kaydeden yetkililer, yılın ilk günlerinde bu özelleştirmelerin hükümetce açıklanabileceğini, ilk çeyrekte ise sonuç almaya çalışacaklarını kaydetti. Bu konuda şu anda yasal bir kargaşa yaşandığını hatırlatan ÖİB yetkilileri, bazı konularda Karayolları Genel Müdürlüğü’nün de ÖİB'in de yetki ve sorumlulukları bulunduğunu, yani yetki çatışması olduğunu, yapılacak yasal düzenleme ile bu kargaşanın giderilmesine çalışılacağını söyledi. Dolayısıyla yılın ilk ayında bu özelleştirmelerin önündeki yasal engeli kaldıracak düzenlemeler gündeme gelebilecek. Ardından da ihaleye çıkılacak.

    ÖİB yetkililerine, özelleştirme yönteminin nasıl olacağını sorduğumuzda, "Henüz bu aşamaya gelmedik. Şu anda yasal kargaşayı önlemek için düzenleme çalışması yapıyoruz" yanıtını aldık. Dolayısıyla kaç grup halinde satışa çıkılacağı, nasıl bir özelleştirme yöntemiyle ihale yapılacağı, köprü ve otoyol bakımı için nasıl bir düzenleme yapılacağı konularında henüz net bir aşamaya gelinmedi. Ancak yetkililer, bu konuların çabuk halledilebileceğini, önemli olanın yasal altyapı olduğunu kaydederek hükümetin koyacağı iradeye bağlı olarak hızlı bir özelleştirme yapılabileceğini söyledi.

    Kilci: Başarılı özelleştirmeler var
    Daha önce Referans’a verdiği demeçte bu konuda yaptıkları çalışmalara değinen ÖİB Başkanı Metin Kilci, yaklaşık 3 ay önce yaptığımız röportajda, hükümetin öncelikleri arasında bu özelleştirmelerin bulunmadığını ama kendilerinin çalıştığını söylemişti.

    Kilci, bu özelleştirmeler için Avrupa'da çok başarılı örnekler olduğunu belirterek şu bilgileri vermişti: "İtalya'da otoyolların özel sektör tarafından çok başarılı biçimde işletildiğini gördük. 24 saat trafik izleniyor, gerekli yatırımlar yapılıyor. Trafik kazaları açısından başarısı ortada. Fransa, İngiltere, İspanya, Portekiz ve Latin Amerika'da da bu var. Kamunun artık bu tip yatırımlara aktaracak kaynağı yok. Alternatif yöntemler bulunması lazım. Kamu eliyle değil de özel sektör imkânlarıyla yapmak mümkün. Özelleştirme mantığıyla bütün kamu hizmetlerine yaklaşılabilir. Bir cezaevinin inşaatı bile özelleştirme mantığıyla yapılabilir."
    Kaynak: Referans Yazan: Erdal Sağlam

  2. #2
    Kıdemli Üye
    Üyelik tarihi
    14-10-2006
    Mesajlar
    830
    Thanks
    0
    Thanked 51 Times in 41 Posts

    Araplar istedi köprüler satılacak

    Araplar istedi köprüler satılacak

    Hükümet, faizsiz yatırım aracı arayan Körfez ülkelerindeki yatırımcıların da talep ettiği köprü ve otoyol işletmelerinin özelleştirilmesi için düğmeye bastı. Boğaziçi, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve üç paralı otoyolun işletme hakkı devriyle kiralanarak 2007 bütçesine gelir sağlanması için çalışılıyor.

    Türkiye’deki cazip yatırım fırsatlarına karşın faize yatırım yapamayan Körfez ülkelerinden yatırımcıların talebinin ardından, Hükümet, 2007 yılında köprü ve otoyollar ile büyük karayolu projelerini özelleştirme programına alıp ek gelir kapısı yaratmaya hazırlanıyor. Ali Babacan’ın önceki hafta yaptığı Dubai gezisi sırasında da gündeme geldiği belirtilen konuyla igili çalışmalara başlanırken, ilk etapta İstanbul Boğaiziçi ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün özelleştirilmesi bekleniyor. Özelleştirme listesinde 3 ayrı paralı otoyolun da bulunduğu kaydediliyor. Otoyol ve köprülerin satış yöntemine ilişkin detaylar kesin olarak belirlenmezken, satışın tıpkı havalimanlarında olduğu gibi işletme hakkı devriyle yapılacağı kaydedildi.

    Yatırım Alıcı Firmadan
    Konuya yakın kaynaklar, köprü ve otoyol özelleştirmelerinde ağırlıklı olarak “işletme hakkı devri” üzerinde durulduğunu kaydederken, uluslararası örneklerden yola çıkarak, özel bir ’kiralama modeli’nin de geliştirilebileceğini ifade ediyor. İşletme hakkı devrinin süresiyle ilgili bir netlik olmamakla birlikte 49 yıllık sürenin böyle bir devir için “fazla uzun” bulunduğu da gelen bilgiler arasında.

    Belirlenecek satış yönteminin ardından özelleştirilecek köprü ve otoyolların gelir sağlama dışında bütçedeki yatırım kaleminde de tasarrufa yol açması bekleniyor. Otoyol ve köprülere zaman içinde yapılması gereken her türlü yatırım ile masraftan alıcı firmaların sorumlu tutulması fikri üzerinde duruluyor. Söz konusu otoyol ve köprüler üzerinde devletin denetleyici görevi ise sürecek.

    Ancak AKP Hükümeti’nin Özelleştirme İdaresi ve yetkili bakanlıklar arasında ortaya çıkabilecek yetki karmaşasını ortadan kaldırmak için konuyu Özelleştirme Yüksek Kurulu’ndan (ÖYK) geçirmesi gerekecek.

    Babacan: Çalışma sürüyor
    Devlet Bakanı Ali Babacan, dün yaptığı basın toplantısında konuyla ilgili soruları yanıtlarken, çalışmaların sürdüğünü kaydetti. “2007 yılında büyük karayolu projelerinin finansmanı için Turgut Özal modeli gelir ortaklığı senedi gibi yeni bir finansman aracı çıkartmayı düşünüyor musunuz. Ayrıca buna ek olarak köprü ve otoyolların özelleştirileceği gibi haberler basında yeralıyor, böyle bir çalışmanız var mı?” sorusuna, “Biz 2007 yılında değişik finansal araçlar düşünebiliriz. Ayrıca ifade ettiğiniz türde projeleri de gözardı etmiyoruz. Henüz alınmış bir kararımız yok. Ancak hala süren çalışmalarımız var” diye yanıt verdi.

    SPK, borsada işlem görecek GOS üzerinde çalışıyor
    * AKP hükümetinin bütçeye ek gelir kapısı olarak düşündüğü bir başka proje de Turgut Özal döneminde gündeme gelen Gelir Ortaklığı Senetleri’nin yeniden satışa çıkarılması. Bu yolla hem mevcut altyapı stokunun değerlendirilmesi hem de yeni projelere kaynak sağlanması hedefleniyor. GOS’ların yeniden ihracıyla ilgili SPK çalışmasınının sürdüğü kaydedilerken, ihraç edilecek tahvillerin Özal döneminde satılanlardan farklı olacağı kaydediliyor.

    Buna göre altyapı projeleri için çıkartılması öngörülen GOS’ların İMKB’ye kote edilmesi planlanıyor. Böylece söz konusu senetler tıpkı Hazine tahvilleri gibi ikincil piyasada işlem görebilecek. Bu sayede gelir ortaklığı senetlerinin geniş yatırımcı kitlelerine ulaştırılması sağlanacak. Söz konusu senetler faizsiz olduğu için Körfez ülkelerinden yatırımcıların da ilgisini çekmesi bekleniyor. Bu yolla elde edilen kazanç hükümetin yeni otoyol, köprü ya da baraj yapması için bütçe dışı kaynak yaratmasını sağlayacak.

    Yatırımcının enflasyon riskini sıfırlayacak tahviller geliyor
    Devlet Bakanı Ali Babacan, 2007 finansman programının açıklandığı toplantıda önümüzdeki yıl, yatırımcının riskini minimize edecek enflasyona endeksli Hazine tahvillerinin satışına başlanacağını kaydetti. Enflasyona endeksli tahvillerin, borçlanma programında ilk defa yer aldığını kaydeden Babacan, bu tahvillerin de 3 ayda bir ihraç edilmesinin öngörüldüğünü söyledi. Ali Babacan, “Bu yeni bir enstrüman ve ilk defa 2007’den itibaren kullanmaya başlayacağımız bir enstrüman” dedi. Enflasyona endeksli tahviller konusunu birkaç yıldır düşündüklerini, ancak bunun piyasa koşullarıyla ilgili bir durum olduğunu ve bu nedenle gelecek yıl uygulanmasına karar verdiklerini anlatan Babacan, enflasyona endeksli tahvil çıkarma konusunu, piyasa yapıcısı bankalarla görüştüklerini de vurguladı. Babacan bu arada, bu yeni enstrümanın, yatırımcının enflasyon riskini ortadan kaldıran bir enstrüman olduğunu belirtti.

    Ali Babacan Hazine’nin önümüzdeki yıl, daha önce satışını yaptığı iskontolu bono ve tahviller ile değişken faizli, kuponlu kağıtların satışını sürdüreceğini de kaydetti.

    Kamu dengesi ilk kez fazla verecek
    Ali Babacan, ekonomideki dalgalanmaya karşın kamu finansman dengesinin 2006 yılında ilk kez fazla verdiğini kaydetti. Babacan, şunları söyledi:

    “Kamu kesimi yıllardır açık verdikten sonra ilk kez 2006’da fazla vermiştir. Bu sonuç, borç yükünün düşmesini sağlamıştır. Kamu net borç stokunun GSMH’ye oranının 2006 yılında yüzde 50’nin altına inmesini bekliyoruz. Özellikle tüm kamu kesimini düşündüğümüzde -yerel yönetimleri de içeriyor- Mart sonunda, bu rakam görülecek ama öngörümüz yüzde 50’nin altında olacak. Bu oran 2001 yılı sonunda yüzde 90,5 , 2002 yılında yüzde 78 idi. İşte bu rakamlardan yüzde 50’nin altına iniliyor.”

    İç borçlanmada vade 2006’da 9 gün uzadı
    Babacan, 2006 yılı sonunda Hazine rezervlerinin 6.2 milyar YTL artış gösterdiğini kaydederken, 2005 yılında 27.7 ay olan iç borç vadesinin, bu yıl 28 aya uzadığını söyledi. Yurtdışı tahvil ihraçlarında da (dolar-avro) vadelerin uzadığına dikkati çeken Babacan, toplamda vade süresinin 5.5 yıla kadar çıktığını kaydetti. 2006 yılında eurobond ihraçlarının, programlanan 5.5 milyar doların bir miktar üzerinde, 5.8 milyar dolar olarak gerçekleştiği bilgisini de veren Babacan, “Böylelikle ilk defa yurtdışı tahvil piyasasında değişim işlemi gerçekleştirilmiştir. Yani kısa vadeli eurobondların uzun vadelerle değişim işlemi yapılmıştır” diye konuştu. Babacan, dövize endeksli iç borçların itfa edildiğini ve yeni dövize endeksli senet ihraç edilmediğini, bu durumun böyle devam edeceğini de kaydetti.
    Kaynak: Vatan

Benzer Konular

  1. Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 06-03-2008, 00:23
  2. 6 yeni otoyol projesi
    By blosso in forum Ulaştırma
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 10-11-2007, 22:19
  3. Köprü ve Otoyol Ücretleri Düşürüldü...
    By Mühendis in forum Sektörel Haberler
    Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 07-05-2007, 13:05
  4. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 02-04-2007, 10:24
  5. Talanı Hiçbir Hükümet Durdurmadı
    By Yönetici in forum Sektörel Haberler
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 28-11-2006, 19:52

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •