Takip et: @yapisal

1. Sayfa - Toplam 2 Sayfa var 12 SonuncuSonuncu
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 10 ve 12

Konu: D- Kolon ve Kiriş Ön boyutlandırılması nasıl yapilir?Temel Esaslar

  1. #1
    Yönetici YapisalAdmin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    08-04-2006
    Mesajlar
    1.786
    Thanks
    110
    Thanked 340 Times in 156 Posts

    D- Kolon ve Kiriş Ön boyutlandırılması nasıl yapilir?Temel Esaslar

    D- Kolon ve Kiriş Önboyutlandırılması nasıl yapılır ?
    Puf noktaları?

  2. #2
    Paylaşımcı Üye
    Üyelik tarihi
    04-07-2006
    Mesajlar
    158
    Thanks
    4
    Thanked 23 Times in 17 Posts
    kolonun kısa kenarı 25 cmden az olamaz. Brüt enesit alanı da 750cm2'den az olamaz. Dairesel kolon ise 30 cm çapından daha küçük seçilemez.

    Eğer ide gibi programları kullanıyorsan kolon boyutunu makul değer vererek başlamak yerinde olur. Ancak gerek bir kolona birden fazla ve hatta zaman zaman 4 adet kirişin saplandığı (dolayısıyla herbir elemandan gelen demirler sıklaşacak ve betonun geçmesine imkan vermeyecektir) ve de "zayıf kiriş kuvvetli kolon prensibine göre kolon boyutlarını mümkün olduğunca kısmamaya özen gösterilmelidir.

    Eğer hesap elle yapılıyorsa hesapladığımız kolon boyutlarından binanın titreşim periyodu bulunur ve müsaade edilen dilimler içinde olup olmadığı kontrol edilir.

    Kirişlerde ise bw>= 25 cm bw=<(hkr + kirişin birleştiği kolonun kirişe dik boyu)
    hkr>=3hf hkr>=30cm hkr=<ln/4 hkr=<3.5*bw
    şartları esas alınarak ön boyutlama yapılır. Ancak bu şartlar saplama kirişler için geçerli değildir.
    Yine kolonlarda Nd=<0,1*fck*Ac olmalıdır. Aksi halde kolon gibi hesaplanır.

    Kirişler deprem bölgelerinde (Türkiye'nin %90'nı) sehim kontrolü gerektirmeyecek şekilde hesaplandığından pratikte açıklığın 10da 1i esasına göre (6 metre açıklık için 60cm yükseklik) dizayn edilirler.

    Tabiki yukarıdaki şartların yanında mimari özellikler de önemlidir.

  3. The Following 4 Users Say Thank You to Barissia For This Useful Post:

    kucukertan (10-12-2008), müh_ehho (30-05-2008), sammedahl (25-01-2011), zeliha3818 (06-12-2008)

  4. #3
    Kıdemli Üye
    Üyelik tarihi
    17-04-2006
    Yaş
    33
    Mesajlar
    1.572
    Thanks
    349
    Thanked 1.481 Times in 504 Posts
    Kolonların on boyutlandırılması programlarda kendimiz bir boyut veririz ve yukleme altında verdigimiz boyut yetersizse boyutlarını uygun bi sekilde arttırırız.Bilioyorsunuz kolonlarda minimum boyut arkadaslarında dedigi gibi 25/30 dur ve kolonun minimum alanı 750cm2 olmalıdır bu durumları gozardı ederek programlarda boyutlandırma yapılmalıdır.programda boyutlandırma ilk bi kac sefer cok zor olur bir turlu boyutları saglatamazsınız ancak programa hukmettikten sonra artık ilk olarak verdiginiz boyutlar artık tam olarak saglamaya baslayacaktır.Burda da tecrube cok onemli rol oynuyor.

    Elle hesaplarda kolonların on boyutlandırılmasında en ust kattan baslanarak on boyutlandırma yapılacak kolonun yuk etkilesim çizgisi belirlenir buda yaklasık olarak kolonun oturdugu dosemelerin acıklıklarının yarılarının olusturdugu alandır.(ekteki çizimde gosterdim).Bu alan içinde kalan kiriş özagırlıgı,dosemeden gelen sabit ve hareketli yukler,duvar yuku,ve kolonun ozagırlıgı(minimum boyutlardaki kolon için) toplanır bu bizim boyutlandırma yapacagımız kolonun Nd sini olusturur.Buradan Ac=Nd/(0.5 fck) formulunden Ac bulunur ve bu Ac ye gore minimum boyut(25/50) ve kolonun [uzunkenar(h)]/[kısa kenar(b)]oranı 3 ten kucuk veya esit sartını kullanarak kolon boyutunu burdan belirleyebiliriz.Ancak burada dikkat etmemiz gereken bir kac sey var mesela en ust kattan basladıgınız için ust katta duruma gore duvar yuku olmayacak ve bir alttaki kolonun Nd sini hesaplarken ustteki yuklere bi ustte hesapladıgımız Nd yi hesaba katmalıyız.
    Kolonların on boyutlandırılmasındaki çizim dosyası asagıda link halinde vardır.

    Kirişler için belirli sartlar var onların uygulanması gerekir.Bu sartlar yonetmelikte vardır sehim hesabı gerektirmeyen içinde kiriş boyutları dikkate alınmalıdır


    iyi çalışmalar...
    Eklenmiş Dosya Eklenmiş Dosya
    Konu TuğraMuh tarafından (03-10-2006 Saat 00:18 ) değiştirilmiştir.

  5. The Following 5 Users Say Thank You to TuğraMuh For This Useful Post:

    elros_s (09-11-2008), kucukertan (10-12-2008), müh_ehho (30-05-2008), sammedahl (25-01-2011), sivil (25-03-2009)

  6. #4
    Bölüm Yöneticisi Ç.TÜRK - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    13-04-2006
    Mesajlar
    638
    Thanks
    331
    Thanked 379 Times in 213 Posts
    gerçekten emek harcayarak bu bilgileri bize sunmuşsunuz elinize ve emeğinize sağlık...

  7. #5
    Yeni Üye
    Üyelik tarihi
    29-05-2006
    Mesajlar
    8
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    emek vererek cevap yazanlara ve bizi aydınlatmaya yardımcı olanlara can-ı gönülden tesekkur ederim..

  8. #6
    Katılımcı Üye
    Üyelik tarihi
    22-01-2007
    Mesajlar
    83
    Thanks
    0
    Thanked 7 Times in 5 Posts

    Saplama Kirişler Ve Sakincalari

    Alıntı jale Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    saplama kiriş yapma kuralları hakkında bilgisi olan var mı?
    SAYIN JALE.
    saplama kiriş yapmamak gerekir. ancak mimari zorlamalardan ötürü yaptığımız zamanlar olur. saplama kirişlerin yapıda oluşturduğu sakıncalar; 1) süreksiz çerçeve oluşturmuşsundur. saplamanın bindiği kiriş depremde kırılabilir. 2) saplama kirişin üzerindeki yükü önce bir kirişe o kirişten sonra kolon ve temele iletilir. biz tasarım da taşımamız gereken yükleri en kısa yoldan temele iletmek isteriz.
    DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR: bir kirişe birden fazla saplama kiriş bindirme... saplamayı kolon-kiriş birleşimine yakın yere bindirme(kesme kuvveti çok çıkar. sağlıksız davranış oluşturur).... süreksiz çerçeve oluşacağı için saplamanın devam etmediği istikametteki döşeme kalınlığı arttırılmalıdır.(deprem kuvvetini iletmesi için).... saplamanın bindiği kiriş her iki doğrultuda moment taşıyacakmış gibi düşünülüp önlem alınmalıdır.(gövde donatısı atılmalı etriye sıklaştırması yapılmalıdır)

    DÜZENSİZ bir taşıyıcı sistem düşey yükleri taşır ancak deprem kuvvetini sağlıklı taşıtmak istiyorsak düzensizlikleri önlemeliyiz. özellikle 1. derece deprem bölgelerinde saplama kiriş de dahil düzensizlik yapmamalıyız.

  9. #7
    Kıdemli Üye
    Üyelik tarihi
    17-04-2006
    Yaş
    33
    Mesajlar
    1.572
    Thanks
    349
    Thanked 1.481 Times in 504 Posts
    Arkadaslar konuyla ilgili yazı yerine saplama kiriş konusuna gitmiş konu.Konuyla ilgili bir sey yazarken konu baslıgına dikkat edelim.Ve konuyla ilgili bir seyler yazmaya calısalım.Saygılarımla...


    İyi Çalışmalar...
    Tesekkur etmek için "tesekkur et" butonunu kullanalım.Forumda mesaj kirliligi olusturmayalım daha kullanılır bir forum için butonu kullanalım...

    Yapı Mühendisliği, kesin olarak belirlenemeyen yükler etkisinde, özellikleri ancak tahmin edilebilen malzemeler kullanılarak, sadece yaklaşık olarak analiz edilebilen gerçek yapılar yapma sanatıdır.

    Edward L. Wilson



  10. #8
    Katılımcı Üye
    Üyelik tarihi
    22-01-2007
    Mesajlar
    83
    Thanks
    0
    Thanked 7 Times in 5 Posts
    Alıntı MahmutAy Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    D- Kolon ve Kiriş Önboyutlandırılması nasıl yapılır ?
    Puf noktaları?
    SAYIN MAHMUT AY.
    Foruma yaptığın katkıdan dolayı öncelikle teşekkür ederim.Böyle güzel soruları sormanı her zaman bekliyorum cevabını bilsen de.

    kolon ve kiriş ön boyutlandırmasının doğru yapılması tecrübeye dayanır. ancak belirli kontrol yöntemleri vardır.
    ben yaptığım şekliyle anlatayım. ilk önce mimari plan üzerinde boyut vermeden kolon ve kirişi geçireceğimiz yerleri belirleriz.ardından büyüklüğüne göre döşeme kalınlığı belirleriz. kirişleri minimum 25*50 yapıyorum. kiriş açıklığı fazlaysa ya da üzerine çok yük gelecek bir noktadaysa 30*60 ve daha üstü bir boyutta belirliyorum. bu şekliyle zati ve hareketli yükler altında 1,4G+1,6Q KOMBİNASYONUYLA DÖŞEMEYE gelen yükü kirişlere aktarıyorum. kirişe gelen yüklerin yarısını bir mesnet diğer yarısını öbür mesnet alacak gibi düşünüp yükü dağıtıyorum. bu şekilde kolonlara gelecek bir normal kuvvet buluyorum. bu şartlarda kolonları bu normal kuvvetin minimum 2,5 katını taşıyacak büyüklükte boyutlandırıyorum. bu şekilde yaptığımda ön boyut verdiğim hiç bir ölçüyü değiştirmeden hesap tutuyor ve abartılı boyutlarda çıkmıyor.
    (kolonun normal kuvvet taşıma kapasitesi)>2,5(kolona gelen normal kuvvet)... bu eşitlik değerli bir hocamın tavsiyesi.. bunları yaparken yönetmelik sınırlarını aşmıyorum.. umarım yararlı olmuşumdur. size başarılar

    SAYGI DEĞER ARKADAŞLAR..
    TÜRKİYE' de kolon ile kirişin birleşim yerinde kirişleri mafsallı olarak yapılan yerinde döküm yapı var mı? yapılsa sizce sağlıklı olabilir mi? eğer yapılacak olsa ne gibi önlemler alınmalı? yapmaya değer mi? ((mafsal oluşturmak için kirişin kolona yakın bölümünde montaj donatısı( varsa basınç) ile çekme donatısının pilye gibi eğerek yerinlerini değiştiririz.)) (( bir başka deyişle alttan gelen donatı kolona üstten, üstten gelen donatı kolona alttan saplanacak)) YORUMLARINIZI BEKLİYORUM. SAYGILAR

    Alıntı turgut inş Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    SAYGI DEĞER ARKADAŞLAR..
    TÜRKİYE' de kolon ile kirişin birleşim yerinde kirişleri mafsallı olarak yapılan yerinde döküm yapı var mı? yapılsa sizce sağlıklı olabilir mi? eğer yapılacak olsa ne gibi önlemler alınmalı? yapmaya değer mi? ((mafsal oluşturmak için kirişin kolona yakın bölümünde montaj donatısı( varsa basınç) ile çekme donatısının pilye gibi eğerek yerinlerini değiştiririz.)) (( bir başka deyişle alttan gelen donatı kolona üstten, üstten gelen donatı kolona alttan saplanacak)) YORUMLARINIZI BEKLİYORUM. SAYGILAR

    arkadaşlar cevap ve yorum bekliyorum.....
    Konu TuğraMuh tarafından (23-04-2007 Saat 20:29 ) değiştirilmiştir.

  11. The Following User Says Thank You to turgut inş For This Useful Post:

    müh_ehho (30-05-2008)

  12. #9
    Özel Üye
    Üyelik tarihi
    14-10-2006
    Mesajlar
    528
    Thanks
    95
    Thanked 97 Times in 49 Posts
    Yerinde döküm ve mafsallı imalat için özel sebeplerin oluşması gerekir. Örneğin projesinde mafsallı olmamasına rağmen uygulaması yapılırken çıkan özel sebeplerden dolayı yerinde dökümü yapılan elemanın orada mafsallı çalışması gerekiyorsa şantiye mühendisi ile statikçinin ortak alacağı karar ile böyle bir döküm yapılabilir.
    Ancak tekrar söylemekte yarar var:

    Bu şekilde bir çalışmanın ancak statikçi ile birlikte yürütülmesi gerekir. Çünkü mimari ya da uygulama zorunlulukları nedeni ile Siz bir sürekli kiriş takımı içinde yer alan bir ya da birden fazla kirişi basit kirişi o takımdan koparıp ayrı olarak çalıştırdığınız zaman :

    a. Ayrı imalatını yaptığınız ve basit kirişe dönüşen kirişlerin taşıma kapasitelerini gözden geçirmek zorundasınız.

    b. Diğer kirişleri yeniden hesaplama zorundasınız. Yükler aynı kalsa da moment değerleri artacaktır.

    Bu nedenle şantiye mühendisinin hesap yapmadan bu şekilde revizyonlar yapması doğru değildir.

    İyi çalışmalar
    Konu angela tarafından (20-04-2007 Saat 13:36 ) değiştirilmiştir.

  13. #10
    Katılımcı Üye
    Üyelik tarihi
    22-01-2007
    Mesajlar
    83
    Thanks
    0
    Thanked 7 Times in 5 Posts
    Alıntı angela Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Yerinde döküm ve mafsallı imalat için özel sebeplerin oluşması gerekir. Örneğin projesinde mafsallı olmamasına rağmen uygulaması yapılırken çıkan özel sebeplerden dolayı yerinde dökümü yapılan elemanın orada mafsallı çalışması gerekiyorsa şantiye mühendisi ile statikçinin ortak alacağı karar ile böyle bir döküm yapılabilir.
    Ancak tekrar söylemekte yarar var:

    Bu şekilde bir çalışmanın ancak statikçi ile birlikte yürütülmesi gerekir. Çünkü mimari ya da uygulama zorunlulukları nedeni ile Siz bir sürekli kiriş takımı içinde yer alan bir ya da birden fazla kirişi basit kirişi o takımdan koparıp ayrı olarak çalıştırdığınız zaman :

    a. Ayrı imalatını yaptığınız ve basit kirişe dönüşen kirişlerin taşıma kapasitelerini gözden geçirmek zorundasınız.

    b. Diğer kirişleri yeniden hesaplama zorundasınız. Yükler aynı kalsa da moment değerleri artacaktır.

    Bu nedenle şantiye mühendisinin hesap yapmadan bu şekilde revizyonlar yapması doğru değildir.

    İyi çalışmalar

    ANGELA TEŞEKKÜR EDERİM..

    ANLATTIKLARINIZI ÇOK İYİ ANLADIM. BENİM DEMEK İSTEDİĞİM PROJEYİ STATİK ANALİZDEN İTİBAREN MAFSALLI ÇÖZMEK İDİ.. BU DURUMUN ARTILARI VE EKSİLERİ NELER OLUR SİZCE...(ÖRNEĞİN:kiriş açıklık momentleri çok çıkacağından kiriş boyutlarımız artardı.. ayrıca tam olarak mafsallı bir birleşim oluşturmanın zor olabileceğini düşünüyorum) BAŞARILAR

    Alıntı turgut inş Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    ANGELA TEŞEKKÜR EDERİM..

    ANLATTIKLARINIZI ÇOK İYİ ANLADIM. BENİM DEMEK İSTEDİĞİM PROJEYİ STATİK ANALİZDEN İTİBAREN MAFSALLI ÇÖZMEK İDİ.. BU DURUMUN ARTILARI VE EKSİLERİ NELER OLUR SİZCE...(ÖRNEĞİN:kiriş açıklık momentleri çok çıkacağından kiriş boyutlarımız artardı.. ayrıca tam olarak mafsallı bir birleşim oluşturmanın zor olabileceğini düşünüyorum) BAŞARILAR
    yorum yazacak herkese şimdiden teşekkürler
    Konu TuğraMuh tarafından (20-04-2007 Saat 20:58 ) değiştirilmiştir.

1. Sayfa - Toplam 2 Sayfa var 12 SonuncuSonuncu

Benzer Konular

  1. Hasar GÖren Yapilar
    By avniurgan in forum Deprem Görüntüleri (Hasar Tipleri)
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj: 13-01-2011, 12:00
  2. Onarım ve Güçlendirme
    By YapisalAdmin in forum Makale & Tez
    Cevaplar: 8
    Son Mesaj: 10-03-2009, 22:16
  3. Bazi YÖnetmelİklerde Perde, Kolon Ve KİrİŞ Boyutlari
    By avniurgan in forum Yönetmelikler
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj: 07-06-2006, 16:11
  4. Deprem YÖnetmelİĞİ Çelİk Yapilar İÇİn Ek
    By Miendiz Hanım in forum Çelik Yapılar
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 12-04-2006, 22:37

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •