Takip et: @yapisal

1. Sayfa - Toplam 2 Sayfa var 12 SonuncuSonuncu
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 10 ve 15
Like Tree2Likes

Konu: Oda nın proje denetimi kalktı

  1. #1
    Paylaşımcı Üye
    Üyelik tarihi
    12-07-2006
    Mesajlar
    118
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    0
    Thanked 43 Times in 24 Posts

    Oda nın proje denetimi kalktı

    4 nisanda yapılan yapı denetim yasası değişikliğine göre artık yapı denetim firmalarına proje verilirken odadan alınması gereken oda sicil belge zorunluluğu kalktı.
    Bilindiği üzere eski yapı denetim yasasında projelerle birlikte istenen sicil belge zorunluluğunu, bizim uyanık odamız proje denetim zorunluluğuna çevirip proje onayı yapmak ve harç almak için sicil belgesi cümlesini proje denetimi olarak anlamış ve uygulamjştı. ben yaptım oldu diyordu

    Bundan sonra odalarda proje denetleyen bilgisizliklerini kalem kalınlıkları düzeltilmeli diyerek gizliyen,ve bu nedenle projelerimizi çeviren genç kaprisli arkadaşlardan kurtulmuş olduk.

    Ayrıca Kendisinden başka herkesi rantcı, hırsız gören odadan kurtulmuş olduk

    yeni yönetmeliğe göre proje yapan bir mühendis yapı denetim firmalarına mühendis olduğunu ve her hangi bir kısıtlaması- yasaklanması olmadığını taahhüt edecek yani odadan hiç bir şekilde belge almayacak.Yapı denetim firması bunu odaya bildirecek.

    Tüm projeci meslektaşlarıma hayırlı olsun .

  2. #2
    Deneyimli Üye
    Üyelik tarihi
    03-08-2006
    Yaş
    37
    Mesajlar
    310
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    82
    Thanked 120 Times in 75 Posts
    bundan sonra yapı denetim kurumlarındaki, bilgisizliklerini kalem kalınlıkları düzeltilmeli diyerek gizliyen,ve bu nedenle projelerimizi çeviren yaşlı kaprisli arkadaşlara mı kalacağız peki?

  3. #3
    Deneyimli Üye
    Üyelik tarihi
    10-02-2009
    Mesajlar
    291
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    73
    Thanked 51 Times in 26 Posts
    Odalarda toplanan paraların istihdama dönüştürülmemesi, kişisel hatalar, odanın siyasi taraf olması odayı bu hale düşürdü. Çok yazık oldu malesef olan odamıza oldu ve bize de oldu. Neden bize de oldu derseniz; odanın proje incelemsinin yanında asgari ücret tarifesine uyulup uyulmadığı ve fatura kontrolü yapılıyordu, bu kontrol sayesinde proje bedel ücretleri kırım olsa dahi belli seviyelerde olmakta idi. İmo nun bu görevi kalkınca fatura kontrolünü kim yapacak, proje fiyatları ne olacak meslek ele ayağa mı düşecek? 100-200 kağıda ozalit parasına projeler mi yapılacak, bari belediyeler yapsa fatura kontrolunu. Projecilik mesleğinin yaşaması için FATURA KONTROLÜ ŞART.

  4. #4
    Yeni Üye
    Üyelik tarihi
    15-11-2011
    Mesajlar
    16
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    0
    Thanked 6 Times in 2 Posts

    Post Oda maliye değil

    mühendis 78 Bence yanlış düşünüyorsun.Proje bir bütündür.(mimari-statik-mak elk-zemin etüdü) 2000 m2 lik bir inşaatın tüm oda fiyatları (asgari) hesaplandığında 40.000tl yapar.Acaba hangi arkadaş
    bu fiyata proje yapıyor?(keşke yapsak bu bir hayal) çok zor.Ortada bir gerçek var.Çoğu müellif arkadaşlar,almadıkları paraların kdv ve vergisini ödemekle çok zor duruma düşmüştür.Bizler hizmet sektöründeyiz.Maliyetimiz(fatura toplama gibi) kağıt kalem vs.Sonuçta kestiğimiz faturaların hepsi kar gözüküyor.Olan müellife oluyor.Odalar fatura olayında meslektaşlarına köstek olmuştur.Odalar maliye görevini üslenmiştir.STK görevinden uzaklaşıp siyasallaşmıştır.Bu eşyanın tabiatına aykırı birşeydir. Keşke 40.000 tl ye proje yapsamda devletime 40.000 tl üzerinden vergi versem.Ben 17 senedir bu işi yapıyorum.Sağolsun odadaki arkadaşlar hep aynı kişiler.Devlet daresi gibi.Oradan emekli olacaklar.Çoğu meslektaşlarımız işsizken onlar oradalar.Maaşlarını ssk larını bizler veriyoruz.Bizlerden toplanan paralarla...Kokteyl olur,gezi olur bültenlerden haberimiz olur.Aldığım seneden seneye bir ajandadır.Birde birkaç seminer.Onlarda aynı hocalar,aynı seminerler.Şimdiye kadar kendileri çaldılar bizleri oynattılar.Çıksınlar dışarıya , müşteriyle bir matap olsunlar,elemanlarının ssk sını düşünsünler,belediyelerden bir ruhsat alsınlar,kira elektirik versinler,çekleri ödenmesin öyle yok.Ya 17 senedir söylüyoruz bırakın bu faturayıda şu belediyedeki teknik elemanlar proje yapıyor, birşeyler yapın.Gıklarını bile çıkarmadılar.Büro tescil,aidat almaktan fatura kestirmekten başka birşey yapmadılar.Canımızı yaktılar.Çok ah aldılar.Proje vizelerinde kolona kirişe bakmayıp yırtık döşemelerle uğraşmışlardır.Sonuçta bakanlığın çıkartmış olduğu değişikliği canı gönülden destekliyorum.Eksiklik olabilir ama bürokrasi azaldı.
    Konu Tuncay DEMİRCAN tarafından (22-04-2012 Saat 23:47 ) değiştirilmiştir.

  5. #5
    Deneyimli Üye
    Üyelik tarihi
    10-02-2009
    Mesajlar
    291
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    73
    Thanked 51 Times in 26 Posts
    Tuncay Bey size aynen katılıyorum, duygularımıza tercüman oldunuz gerçekten. Anacak realitelere bir bakalım Mesala 40.000 TL + KDV fatura kesilmesi gereken bir işi örneğin %60 kırımla alsanız elinize 23.000 TL geçer, vergisi ozaliti oda harcı derken elinize (orta seviyede gider bulsanız dahi) 10.000 TL kalır. Peki fatura kesilmez ise müteahhit siz ne kadar verir bu proje için el emeğine sadece verceği ücret belli 1000-2000 TL. Hesap ortada 1000 TL mi 10.000 TL mi. Mühendis de kazanır devlet de kazanır. Fatura kontrolü şart ha tamam bunu oda yapmasın ama birileri yapmalı bayındırlık - belediye- maliye kim derseniz ama ücretlerin belli bir seviyede kalması için fatura şart. Abartı kırım yapıp da aldığı para ödediği vergiden az olan matametiği zayıf mühendis arkadaş da var ise batmayı hak etmiştir.

  6. #6
    Paylaşımcı Üye
    Üyelik tarihi
    12-07-2006
    Mesajlar
    118
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    0
    Thanked 43 Times in 24 Posts
    Tuncay bey kardeşim duygularımıza tercüman oldun teşekkür ederim.
    31 yıllık mühendisim çocuğum yaşındaki genç oda mühendis memurlarından hakaret işitmekten azarlanmaktan başka hiç bir faydalarını görmedim. bana nonlineer analiz yapmayın diyen odadan ne hayır gelir.
    Dünya artık lineer analizi terk etmişken bizi yeni gelişmelere yönlendirmesi gereken oda bana lineer le çöz diyor bu yetkiyi nerden alıyor.söylenecek çok şey var ama
    selamlarımla

  7. #7
    Yeni Üye
    Üyelik tarihi
    15-11-2011
    Mesajlar
    16
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    0
    Thanked 6 Times in 2 Posts
    Mühendis78 arkadaşım bu olay fatura ile çözülebilecek bir iş değil.Benim itirazım almadığımız paraların faturasını kesmek.Biz neden % 60 kırım yapalım.Bizler hizmet sektörüyüz.Bir ruhsat alırken bizim maliyetimiz ne?Kırtasiyeden başka birşey yok.2-3 ayda bir ruhsat alıyoruz.Biz bir amele olsak,amelenin yevmiyesi 60 tl 60*60=3600tl ekipteki(mak-elek-mimar-jeoloji-jeofizik) diğer elamanlarıda koy.Bir yevmiyeci kadar değerimiz yok.(yevmiyecileri hafife almıyorum onlarında çoluğu çocuğu var benim için herkes eşit)Ama okuyupta bir kalfa olamadık.Benim derdim,çocuğumu doktora götürüyorum ,evimin elektrik-su doğalgaz ödüyorum vs....Hiçbirini masraftan düşemiyorum.Belediyelere günlerce gidip geliyoruz bunun bir maliyeti yok.Sadece kırtasiye...Sonra birileri geliyor bu kadar fatura kes.Ya ben bu paraya bu işi almadım ki?Ne yapacak teknik eleman.Gerçekten alsam keseyim faturayı..Devletime seve seve vergimi vereyim.Fatura zorunluluğundan(mimarlar-mak-elek odaları mecbur tuttular) çok meslektaşımızın canı yandı.Gitsinler kalfalara fatura zorunluluğu getirsinler(kemiksiz et dünyanın paralarını alıyorlar)Emlakçılara getirsinler alandan satandan %1-3 komisyon alıyorlar.Herkesin gözü mimarda mühendiste.Bu iş fatura denetimiyle çözülmez.Biz teknik elemanlar ahlak olarak ne zaman düzelirsek bu iş o zaman (kendi meslektaşlarımızın kuyusunu kazmadığımız zaman)çözülür.Bir amele 60 tl nin altına çalışmıyor.işe gitmiyor ama kırımda yapmıyor.Onlar (amele usta kalfa demirci) hepsinin piyasası belli.Çok cüzzi kırımlar yapıyorlar ama bizler onların gösterdiği onurlu davranışı ne yazık gösteremiyoruz.Bu işler odalarla ne bileyim birilerinin denetimiyle olacak işler değil.Hem hangi hizmet sektörü bizler gibi sicil durum belgesi alıyor acaba?Bir avukata müvekkili gelse, avukat ben senin davana bakarm ama bir bekle barodan sicil belgesi alayımda mahkemeye vereyim yada doktor hastasına sen bekle tabipler odasından sicil belgesi alayımda seni öyle muayne yada ameliyat edeyim.Yok böyle birşey.Bizlerin karışanı çok.Sicil alırsın,noterden beyan verirsin,belediyelerde ezilirsin büzülürsün velhasıl kelam böyle işte.Bu yaptığımız iş 100 parçadan oluşuyorsa 10 parçası mühendislik mimarlık, geri kalan 90 parça pazarlık,tahsilat,iş takibi,bürokrasi ,ezilip büzülme cambazlık vs.vs..Birileri bana fatura zorunluluğu getirdide ne oldu?Refah seviyem mi yükseldi?Çok iyi mühendis mimar mı oldum?Bizler birilerinin mühendisi yada mimarı olmakla yükümlüyüz.Projecilik(piyasa dili ile) yaptığımız sürece bu işlere katlanmak zorundayız.Projeci arkadaşlar (çok af edersiniz) eşeğin kuyruğu gibi.Ne uzar nede kısalır.Birde şunu söyleyeyim yapı denetimlere fatura zorunluluğu varda ne oluyor?Kırımlar havada uçuşuyor.Ne yazık ki biz bunları tartışıyoruz.Biz mühendislik mimarlık konuşamıyoruz.Hepimiz geçim derdine düşmüşüz.Gönül isterdiki şu deprem yönetmeliğini tartışsak.5 katlı bir yapıya , Birisi 50/25 kolon koyuyor birisi 100/25 yönetmelikte min kolon 25cm birisi 4m açıklık geçiyor , birisi 8m geçiyor (Nuray AYDINOĞLU hocamızın dediği gibi:ineği koy sucuğu çıkart) ondan sonrada müteahhitlerin kalfaların dilindeyiz.(piyasada az kolon koyan fazla açıklık geçen iyi mühendis)Ama imar kanuna bak; çekim mesafeleri ,blok boyları,gabariler,otaparklar,sığınaklar vs.. Herşeyin standartı var.Ama garibim kolonun boyu min 25cm. min temel şartı yok.Bir gün deprem olduğunda o yapılara fatura sorulmayacak.Bizler mühendis , mimar olduk ama bir türlü mühendis yada mimar gibi düşünmeye fırsatımız olmadı.Problem üreten insanlardan çözüm bekledik.Selamlar iyi çalışmalar.
    geotech and çarşı same like this.

  8. The Following 2 Users Say Thank You to Tuncay DEMİRCAN For This Useful Post:

    disturb42 (12-02-2013), pedro17 (11-01-2013)

  9. #8
    Deneyimli Üye
    Üyelik tarihi
    07-03-2009
    Mesajlar
    309
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    67
    Thanked 43 Times in 37 Posts
    Odanın yapı denetim yönetmeliğindeki bu değişiklikden sonra bir karşı hamle yapacagını düşünüyorum. Bence sicil durum belge ücretlerinde indirime gideceklerdir.

  10. #9
    Yeni Üye
    Üyelik tarihi
    01-08-2006
    Mesajlar
    3
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    0
    Thanked 4 Times in 1 Post
    yapacak bir hamleleri yok sadece üyelerini tehdit ediyorlar.neymiş proje vizesi yaptırmayan üyeler tespit edilince onur kuruluna sevk edilecekmiş.
    bunlar kendilerini kanun ve yönetmeliklerden de üstün görüyorlar.
    ama işleri bitti.koltuklarının anlamı kalmadı artık.

  11. #10
    Konu Yöneticisi serdar_perwer - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    07-09-2006
    Mesajlar
    568
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    383
    Thanked 385 Times in 114 Posts

    odanın yönetmelik sonrası görüşü

    TMMOB MİMARLAR ODASI ŞUBELERİNE

    (Genel Dağıtım)

    Konu : Resmi gazetede yayımlanan yönetmelikler hk.

    3 Nisan2012 tarih, 28253 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan; "Bürokrasinin
    Azaltılması ve İşlemlerin Basitleştirilmesine Yönelik Başbakanlık,
    Bakanlıklar, Bazı Bağlı ve İlgili Kuruluşlar ve Üniversitelere Ait 84 Adet
    Yönetmelik "
    başlığıyla yayımlanan yönetmelik değişiklikleri kapsamında; "Planlı Alanlar
    Tip İmar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" ile;
    yönetmeliğin 16, 57, 58 ve 64 ncü maddelerinde; "Yapı Denetimi Uygulama
    Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" ile yönetmeliğin
    4,5,6 ve 7 nci maddelerinde değişiklik yapılmıştır.

    Yapılan değişiklikler sonucunda Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliğinin 57
    nci madde 14 ncü fıkrası;

    "Proje müellifliği ve yapım işlerinin denetimine dair fenni mesuliyet
    üstlenen mimarların ve mühendislerin, 27/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı Türk
    Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu uyarınca, ilgili meslek odasına
    kayıtlı olmaları, büro tescillerini yaptırıp her yıl için yenilemeleri
    gerekir. İlgili meslek odaları, hakkında süreli veya süresiz kısıtlılığı
    bulunan veya üyeliği sona eren üyelerini derhal elektronik ortamda merkez
    yapı denetim komisyonu ile bütün ilgili yerlere ve kuruluşlara bildirir.
    İdare yapı ruhsatı düzenleme aşamasında her proje için, proje
    müelliflerinden, fenni mesullerden ve şantiye şeflerinden mevzuata aykırı
    uygulama sebebiyle süreli veya süresiz olarak meslekî faaliyet haklarının
    kısıtlı olmadığına ilişkin ek-1'de yer alan sicil durum taahhütnamesini
    ister. İdareler sorumluluk alan mimar ve mühendislerin yaptıkları işlemlere
    ilişkin bilgileri her ayın ilk haftası içinde ilgili meslek odalarına
    bildirir. Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilen mimar ve
    mühendislerin işlemleri tazmin ve hukuki sorumluluğu kendilerine ait olmak
    üzere iptal edilir ve bu kişiler hakkında Türk Ceza Kanununun ilgili
    hükümleri gereği suç duyurusunda bulunulur. Gerçeğe aykırı beyanda
    bulunanlar hakkında yapılacak işlemler oda sicil durum taahhütnamelerinde,
    idare tarafından yazılı olarak belirtilir. Yapım işlerinde yapı müteahhidi,
    taşeron ve şantiye şefi olarak görev alanlar aynı zamanda fenni mesul olarak
    görev üstlenemezler. İdare, projeleri incelerken 5/12/1951 tarihli ve 5846
    sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanununa uygunluğu da gözetir." Şeklinde
    düzenlenmiştir.

    Yönetmeliğin 58 nci maddenin 3 ve 4 ncü fıkrası ise;

    "Fenni mesuller unvanına ve eğitimine göre, yapının kanuna, plâna,
    yönetmeliklere, ilgili diğer mevzuat hükümlerine, fen, san'at, sağlık
    kurallarına, ruhsat eki projelerine, Türk Standartları Enstitüsü
    standartlarına, teknik şartnamelere uygun yapılıp yapılmadığını
    denetleyeceğine dair ek-1'de yer alan taahhütnameyi ilgili idareye vermek
    zorundadır. Taahhütnamede fenni mesul ile mal sahibi arasında yapılan
    sözleşmede belirlenen fenni mesuliyet bitiş süresine ilişkin bilginin yer
    alması gerekir. Ayrıca, noter tasdikli imza sirküleri, ek-5'te yer alan oda
    kayıt belgesi örneği, sosyal güvenlik numarası ve vergi kimlik numarası da
    idareye verilir.

    İdare; aynı zamanda, kanuna ve mevzuata aykırı uygulama nedeniyle süreli
    olarak faaliyetleri kısıtlanan fenni mesullerin bu durumu hakkında
    bilgilenmek ve aşağıda belirlenen inşaat alanı sınırlamalarının denetimini
    sağlamak üzere, ilgili fenni mesulce düzenlenen, sicil durum taahhütnamesini
    ve fenni mesuliyet üstlenilen işin adı ile fenni mesulün üzerinde bulunan
    fenni mesuliyete ilişkin inşaat alanını (m2) belirtir belgeyi ister.

    İlgili idareler fenni mesuliyet üstlenen mimar ve mühendislerin bir önceki
    ayda yaptıkları işlemlere ilişkin bilgileri her ayın ilk haftası içinde
    ilgili meslek odalarına bir liste halinde topluca bildirir." Şeklinde
    değiştirilmiştir.

    Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinde yapılan değişikliklerle; yönetmeliğin
    5 nci maddesi b fıkrası;

    "Proje ve uygulama denetçisi mimar ve mühendisler aracılığıyla, proje
    müelliflerince hazırlanan uygulama projelerinin ve hesaplarının, mühendislik
    ve mimarlık proje düzenleme esasları, imar planı, ilgili idarenin imar
    yönetmelikleri ile yürürlükte bulunan diğer yönetmelik, genelge, şartname ve
    standartlara uygunluğunu kontrol eder, proje müelliflerinin kayıtlı olduğu
    odaya üyeliklerinin devam edip etmediğini ve mesleki kısıtlılıklarının
    olmadığına dair beyanlarının olup olmadığını kontrol eder ve üyeliği devam
    etmeyen müellifin durumunu ilgili meslek odasına bildirir."

    6 ncı maddesi 1 nci fıkrası;

    "Proje ve uygulama denetçisi mimar ve mühendisler tarafından, proje
    müelliflerince hazırlanan projelerin ihtisas alanlarındaki mevzuata
    uygunluğu, detay ve hesapların doğruluğu, ek-3'te gösterilen form-1 ile
    belirlenmiş asgari kriterlere uygunluğu ve proje müelliflerinin mesleki
    kısıtlılığı olmadıklarına dair beyanı kontrol edilir. Var ise, eksiklik ve
    hataların giderilmesi sağlanır. Eksikliği ve hatası bulunmayan projeler,
    ilgili denetçi mimar ve denetçi mühendis tarafından onaylanır."

    7 nci maddesi 1 nci ve 3 ncü fıkrası;

    "(1) Proje müellifi, yapı ruhsatına esas olan uygulama projelerini ve zemin
    etüdü raporları da dâhil olmak üzere her türlü etüde dayalı çalışmaları
    mevzuatına uygun olarak yapmak ya da yaptırmak ve incelenmek üzere ilgili
    meslek odasına kayıt belgesi ve mesleki kısıtlılığı olmadığına dair beyanı
    ile birlikte yapı denetim kuruluşuna vermek ile görevlidir. (3) İlgili
    meslek odasına üye olmayan veya mesleki kısıtlılığı olmadığına dair beyanı
    bulunmayan proje müellifinin projesi, yapı denetim kuruluşunca incelenmez."
    Şeklinde değiştirilmiş bulunmaktadır.

    Her iki yönetmelikte de yapılan değişiklikler sonucunda sicil durum
    belgelerinin Meslek Odaları tarafından düzenlenmesi kuralı kaldırılmış olsa
    da proje müelliflerinin projesiyle birlikte "oda kayıt belgesi"ni de yapı
    denetim kuruluşuna sunmaları ve fenni mesullerin de üstlenecekleri her
    sorumluluk için "oda kayıt belgesi"ni ruhsat düzenleyen idareye sunmaları
    yönünde kural getirilmiş bulunmaktadır. Bu düzenlemeler çerçevesinde proje
    müelliflerinin ve fenni mesullerin üstlendikleri her işi için "oda kayıt
    belgesi"ni almaları zorunludur.

    Diğer taraftan Anayasa'nın 135. maddesi ile 6235 sayılı Kanunun
    düzenlemelerindeki amaçlara dayalı olarak ve yine Anayasa'nın 123 ve 124.
    maddeleri hükümleri çerçevesinde yönetmelik düzenleme yetkisi çerçevesinde
    Odamız yönetmelik düzenlemeleri yapmaktadır. 6235 sayılı Yasanın 13. ve 39.
    maddelerine dayalı olarak hazırlanıp, Oda Genel Kurulu kararı ile kabul
    edilen ve 2 Haziran 2005 tarihli ve 25833 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan
    Mimarlar Odası Serbest Mimarlık Hizmetlerini Uygulama, Tescil ve Mesleki
    Denetim Yönetmeliği "serbest mimarlık hizmetleri üreten mimarlara tescil
    belgesi verilmesi, tescil belgesi verilen mimarların görev ve sorumlulukları
    ile mesleki etkinliklerinin denetim kurallarını, serbest mimarlık
    hizmetlerinin yapılmasında uyulacak kuralları ve uygulamaların tarifini"
    göstermek üzere düzenlenmiş olan bir yönetmeliktir.

    02.06.2005 gün ve 25933 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren
    "TMMOB Mimarlar Odası Serbest Mimarlık Hizmetlerini Uygulama, Tescil ve
    Mesleki Denetim Yönetmeliği" de diğer yönetmelikler gibi Anayasa'nın
    135.maddesi ve 6235 sayılı TMMOB Kanunu'nda tanımlanan amaçların
    gerçekleştirilmesine yönelik olarak çıkarılan Yönetmeliklerden biridir.
    Yönetmeliğin amacı; "mesleki uygulamalarda kamu yararını, meslek haklarını
    ve etiğini korumak, müelliflik haklarını gözetmek , haksız rekabeti önlemek,
    mesleki sorumlulukları tanımlamak ve mesleki değerlendirmeye esas sicilleri
    tutmaktır." Yönetmeliğin 2. maddesinde ise, "Bu yönetmelik, serbest
    mimarlık hizmeti üreten mimarlara tescil belgesi verilmesi, tescil belgesi
    verilen mimarların görev ve sorumlulukları ile mesleki etkinliklerinin
    denetim kurallarını, serbest mimarlık hizmetlerinin yapılmasında uyulacak
    kuralları ve uygulamaları kapsar" denilmektedir.

    Anılan yönetmelikte yapılan düzenlemelerle tanımlanan mesleki denetim,
    mimarların mesleki faaliyetlerinde uymakla yükümlü olduğu kuralları
    içermekle birlikte aynı zamanda yönetim kurullarının da üyelerinin
    faaliyetlerini denetlerken uygulamakla yükümlü olduğu bir düzenleme olmakla
    birlikte mimarlık hizmetlerinin verilmesinde haksız rekabete yönelik en
    önemli mücadele aracı olarak, mesleğin ve meslektaşların haklarının
    korunmasında taviz verilmeden sürdürülmesi gerekli bir uygulamadır.

    Mimarlar Odası bu yönetmelik hükümlerine göre "Mimarlık hizmetlerinin; kamu
    yararını gözetmek, haksız rekabeti engellemek, meslek etiğini ve eser sahibi
    mimarın 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunundan gelen haklarını
    korumak" amaçlarıyla "mesleki denetim uygulamasını" yürütür.

    Oda yöneticilerinin, üyelerin mesleki hizmetlerinin mesleki denetimini
    yapmasının yönetmeliklerde yer alan kuralların uygulaması olduğu, Oda
    yönetim kurullarının Genel Kurullarda alınan kararlarla kabul edilen
    yönetmelik hükümlerine uygun işlem yapmak zorunda olduğu, yukarıda anılan
    Yasa ve Yönetmelik hükümleri karşısında açıkça ortadadır ve tüm üyelerin de
    bu düzenlemelere uymaları zorunludur. Mesleki denetimin hukuki çerçevesine
    ilişkin rapor ayrıca ekte bilgilerinize sunulmuş bulunmaktadır.

    Bu kapsamda Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliğinde ve Yapı Denetimi Uygulama
    Yönetmeliğinde yapılan değişikliklere bağlı olmaksızın; mesleki
    uygulamalarda kamu yararını, meslek haklarını ve etiğini korumak, müelliflik
    haklarını gözetmek , haksız rekabeti önlemek, gibi amaçlarla, bugüne değin
    başarıyla sürdürülen mesleki denetim uygulamalarının, 2 Haziran 2005 tarihli
    ve 25833 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan TMMOB Mimarlar Odası Serbest
    Mimarlık Hizmetlerini Uygulama, Tescil ve Mesleki Denetim Yönetmeliği
    çerçevesinde devam etmekte olduğunu bilgilerinize sunar, uygulamaların
    devamı konusunda gerekli hassasiyetin gösterilerek Şubeniz üyelerinin de bu
    konuda bilgilendirilmesini dilerim.

    Saygılarımla,

    Necip MUTLU

    Genel Sekreter



    MESLEKİ DENETİMİN HUKUKİ ÇERÇEVESİ:

    TMMOB Mimarlar Odası T.C. Anayasası'nın 135.maddesine dayanılarak kurulmuş
    Kamu Kurumu Niteliğindeki Bir Meslek Kuruluşu olup, kamu tüzel kişiliğini
    haizdir. Anayasa'nın 135.maddesi Kamu Kurumu Niteliğindeki Meslek
    Kuruluşlarını şöyle tanımlamaktadır:"Kamu kurumu niteliğindeki meslek
    kuruluşları ve üst kuruluşları, belli bir mesleğe mensup olanların müşterek
    ihtiyaçlarını karşılamak, mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak ,mesleğin
    genel menfaatlere uygun olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının
    birbirleriyle ve halkla ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak
    üzere meslek disiplini ve ahlakını korumak maksadı ile kanunla kurulan ve
    organları kendi üyeleri tarafından kanunda gösterilen usullere göre yargı
    gözetimi altında,gizli oyla seçilen kamu tüzel kişilikleridir."

    · Anayasa'nın bu hükmünden de anlaşılacağı üzere, Kamu Kurumu
    Niteliğindeki Meslek Kuruluşları mesleki dayanışma dernekleri gibi yalnızca
    üyelerinin menfaatlerini korumak amacıyla kurulmayıp, mesleğin genel
    menfaatler doğrultusunda gelişimi, meslek mensuplarının birbirleriyle ve
    halkla olan ilişkilerinde dürüstlük ve güvenin sağlanması ve meslek
    disiplini ve ahlakının korunması amacıyla Kanun'la kurulmaktadırlar. Bir
    başka ifadeyle Anayasa'nın 135.maddesi; bir meslek ve bu mesleğin
    mensuplarına ilişkin kamu yararı doğrultusunda her türlü etkinlikte bulunma
    konusunda kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarını işaret etmektedir.
    Kamu Kurumu Niteliğindeki Meslek Kuruluşlarının, Anayasa'da temel norm
    olarak düzenlenmiş olması bu kuruluşların öneminin ve bu kuruluşların
    faaliyet alanlarının yalnızca üyelerinin çıkarlarını korumaya yönelik
    olmadığının açık bir göstergesidir.

    · Anayasa'nın bu hükmü doğrultusunda çıkarılan 6235 sayılı TMMOB
    Kanunu'nda Birliğin ve Odaların amaçları konusunda hükümler yer almaktadır.
    Anayasa'nın 135.maddesine dayanılarak çıkarılan 6235 sayılı TMMOB Kanunun
    2.maddesinde; " ....... Meslek mensuplarının birbirleriyle ve halk ile olan
    ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak üzere meslek disiplini ve
    ahlakını korumak için gerekli gördüğü bütün girişimlerde ve faaliyetlerde
    bulunmak." gibi hususlar, TMMOB ve bağlı Odalarının amaçları arasında
    sayılmıştır.

    · Gerek Anayasa'nın 135.maddesi, gerekse 6235 sayılı TMMOB
    Kanunu'nda; "Mesleğin ve meslek mensuplarının kamu yararı doğrultusunda
    gelişimi, birbirleriyle ve halkla olan ilişkilerinde dürüstlüğün ve güvenin
    hakim kılınması v.b." amaçlar doğrultusunda; "mesleğin doğru uygulanmasının
    sağlanması, mimarlık/mühendislik meslek alanlarındaki hizmetlerde, kamunun
    can ve mal güvenliğinin sağlanması ve korunmasına yönelik denetim ve
    gözetimlerde bulunulması, hizmetin mimar/mühendis tarafından yapılıp
    yapılmadığının denetlenmesi, haksız rekabetin önlenmesi.." gibi konularda
    TMMOB ve bağlı Odalarına görev ve yetki verilmektedir.

    · 6235 sayılı Kanunun 33. maddesinde ise; Türkiye'de mimarlık ve
    mühendislik meslekleri mensuplarının, mesleklerinin icrasını iktiza ettiren
    işlerle meşgul olabilmeleri için ihtisasına uygun bir odaya kaydolmak ve
    azalık vasfını muhafaza etmek mecburiyetinde oldukları hükmüne yer
    verilerek, serbest meslek icra etmek isteyen mimar ve mühendislerin zorunlu
    olarak üyesi oldukları meslek kuruluşları tarafından denetiminin sağlanması
    amacı pekiştirilmiştir.

    Anayasa'nın 135. maddesi ile 6235 sayılı Kanunun yukarıda anılan
    düzenlemelerindeki amaçlara dayalı olarak ve yine Anayasa'nın 124. maddesi
    hükmü çerçevesinde yönetmelik düzenleme yetkisi çerçevesinde Odamız
    yönetmelik düzenlemeleri yapmaktadır.

    1- Mimarlar Odası, 27 Ocak 1954 tarihinde kabul edilen 6235
    sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu ile kurulmuş,
    Anayasa'nın 135, maddesinde tanımlanan kamu kurumu niteliğinde bir meslek
    kuruluşudur.

    6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu 2. maddesinde
    "meslek mensuplarının, mensuplarının, müşterek ihtiyaçlarını karşılamak,
    mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak, mesleğin genel menfaatlere uygun
    olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleriyle ve halk ile
    olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hâkim kılmak üzere meslek
    disiplinini ve ahlâkını korumak için gerekli gördüğü bütün teşebbüs ve
    faaliyetlerde bulunmak, meslekle ilgili bütün mevzuatı normları, fennî
    şartnameleri incelemek ve bunlar hakkında görüş ve düşünceleri ilgililere
    bildirmek" Odaların kuruluş amaçları arasında sayılmıştır.

    Kanunda yer alan bu amaçları gerçekleştirmek üzere mesleğin uygulaması ile
    ilgili kuralları belirlemek üzere Oda Genel Kurullarında alınan kararlarla
    Yönetmelik düzenlemeleri yapılmıştır.

    Oda Yönetim Kurullarının en başta gelen görevi ise, Oda Genel Kurulunda
    alınan kararları uygulamaktır. Bu husus 6235 sayılı Yasanın 24. maddesinin
    "Oda İdare Heyetinin vazifeleri : Umumî Heyetçe .alınan kararlan tatbik
    etmek ve bu kanunla tanınan hak ve salâhiyetleri iyi bir şekilde kullanmak
    .." şeklindeki düzenlemesi ile yer alır.

    18 Aralık 2004 tarihli ve 25674 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Mimarlar
    Odası Ana Yönetmeliği'nin 26. maddesinin (h) bendinde "Oda işlerinin
    yürütülmesi ve Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanununun Odalara
    verdiği yetkilerin kullanılması ya da görevlerin yerine getirilmesi amacıyla
    Oda Yönetim Kurulu tarafından önerilecek yönetmelik ve değişikliklerini
    incelemek, değiştirmek ve onaylamak," Oda Genel Kurulu'nun görev ve
    yetkileri arasında yer almaktadır. Aynı Yönetmeliğin 64. maddesinde "Şube
    Yönetim Kurullarının Görev ve Yetkileri" düzenlenmiş ve (a) bendinde Şube
    Yönetim Kurulunun "Şube işlerini Genel Kurul kararlarına uygun olarak
    yürütmek" görevi olduğu hükmüne yer verilmiştir.

    6235 sayılı Yasanın 13. ve 39. maddelerine dayalı olarak hazırlanıp, Oda
    Genel Kurulu kararı ile kabul edilen ve 2 Haziran 2005 tarihli ve 25833
    sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Mimarlar Odası Serbest Mimarlık
    Hizmetlerini Uygulama, Tescil ve Mesleki Denetim Yönetmeliği "serbest
    mimarlık hizmetleri üreten mimarlara tescil belgesi verilmesi, tescil
    belgesi verilen mimarların görev ve sorumlulukları ile mesleki
    etkinliklerinin denetim kurallarını, serbest mimarlık hizmetlerinin
    yapılmasında uyulacak kuralları ve uygulamaların tarifini" göstermek üzere
    düzenlenmiş olan bir yönetmeliktir.

    02.06.2005 gün ve 25933 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren
    "TMMOB Mimarlar Odası Serbest Mimarlık Hizmetlerini Uygulama, Tescil ve
    Mesleki Denetim Yönetmeliği" de diğer yönetmelikler gibi Anayasa'nın
    135.maddesi ve 6235 sayılı TMMOB Kanunu'nda tanımlanan amaçların
    gerçekleştirilmesine yönelik olarak çıkarılan Yönetmeliklerden biridir.
    Yönetmeliğin amacı ; "mesleki uygulamalarda kamu yararını, meslek haklarını
    ve etiğini korumak, müelliflik haklarını gözetmek , haksız rekabeti önlemek,
    mesleki sorumlulukları tanımlamak ve mesleki değerlendirmeye esas sicilleri
    tutmaktır." Yönetmeliğin 2. maddesinde ise, "Bu yönetmelik, serbest
    mimarlık hizmeti üreten mimarlara tescil belgesi verilmesi, tescil belgesi
    verilen mimarların görev ve sorumlulukları ile mesleki etkinliklerinin
    denetim krallarını, serbest mimarlık hizmetlerinin yapılmasında uyulacak
    kuralları ve uygulamaları kapsar" denilmektedir.

    Anılan yönetmelik, mimarların mesleki faaliyetlerinde uymakla yükümlü olduğu
    kuralları içermekle birlikte aynı zaman yönetim kurullarının da üyelerinin
    faaliyetlerini denetlerken uygulamakla yükümlü olduğu bir düzenlemedir.

    Mimarlar Odası bu yönetmelik hükümlerine göre "Mimarlık hizmetlerinin; kamu
    yararını gözetmek, haksız rekabeti engellemek, meslek etiğini ve eser sahibi
    mimarın 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunundan gelen haklarını
    korumak" amaçlarıyla "mesleki denetim uygulamasını" yürütür.

    Yönetmeliğin 4. maddesinde;

    "Mesleki denetim: Mimarlık hizmetlerinin; kamu yararını gözetmek, haksız
    rekabeti engellemek, meslek etiğini ve eser sahibi mimarın 5846 sayılı Fikir
    ve Sanat Eserleri Kanunundan gelen haklarını korumak amaçlarıyla, Mimarlar
    Odası tarafından yürürlükteki standart ve normlara göre incelenerek, mimarın
    kayıt ve sicillerinin tutulmasını ifade eder." denilmektedir.

    Aynı Yönetmeliğin 16. maddesinde;

    "Madde 16 - Mimarlar Odasının görev, yetki ve sorumlulukları
    şunlardır;

    a) Mimarlar Odası, serbest mimarlık hizmetlerinin yürütülmesinde meslek
    mensupları arasında haksız rekabeti önlemek, üretilen hizmetlerin nitelikli,
    toplum ve meslek yararına olmasını sağlamak amacıyla gerekli gördüğü
    önlemleri alır.

    b) (Değişik - R.G.: 06.02.2010 - 27485 / m.11
    ) "Mimarlar Odası,
    mimarların hizmetlerini denetlemeye ve sicillerini tutmaya yetkilidir."

    c) Mimarlar Odası, şubeler tarafından her yıl güncellenerek düzenlenen
    serbest mimarlar listesini, belirlediği ilan şekli ile kamuoyuna, inşaat ve
    kullanma izni veren yetkili mercilere duyurur.

    d) (Değişik - R.G.: 06.02.2010 - 27485 / m.11
    ) "Mimarlar Odası,
    mimarların mesleklerini uygularken toplumla, meslektaşlarıyla ve işvereni
    ile arasındaki ilişkileri hakkaniyet çerçevesinde düzenleyecek tedbirler
    alır, çalışmalar yapar. Bu anlamda işveren ile mimar arasında doğabilecek
    uyuşmazlıklarda arabuluculuk görevini üstlenir."

    e) (Değişik - R.G.: 06.02.2010 - 27485 / m.11
    ) "Mimarlar Odası
    5/12/1951 tarihli ve 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu uyarınca,
    mimarların fikir ve sanat eseri niteliğindeki her türlü üretimlerinin
    korunması için gerekli düzenlemeleri, Kanuna uygun olarak yapar. Gerekli
    hallerde eser sahibi mimarın bulunabilmesi için, iş sahibinin yasal tebligat
    ve ilanıyla eş zamanlı olarak, Oda yayın ve iletişim organları yoluyla
    duyuru yapar."

    f) (Ek - R.G.: 06.02.2010 - 27485 / m.11
    ) "Mimarlar Odası,
    mimarlık hizmetleri karşılığında hak edilecek ücretlere ilişkin asgari ücret
    tarifesini yayımlayarak, her yıl bu tarifeyi günceller, iletişim
    organlarıyla duyurur."

    g) (Ek - R.G.: 06.02.2010 - 27485 / m.11
    ) "Mimarlar Odası,
    mesleki denetim hizmeti karşılığında alınacak maktu mesleki denetim
    bedellerini her yıl yayımlayarak, iletişim organlarıyla duyurur". hükmü yer
    alır.

    Görüldüğü üzere bu maddede Mimarlar Odası'nın mimarların hizmetlerini
    denetleme, işverenle ilişkilerini düzenleyici tedbirleri alma ve bu yönde
    çalışmalar yapma, üyelerin eser sayılan ürünlerinin korunması için gerekli
    düzenlemeleri yapma, asgari ücret tarifesi belirleme ve mesleki denetim
    hizmeti karşılığında alınacak ücreti belirleyip yayımlama görev ve yetkisi
    olduğu düzenlenmiştir.

    Yönetmeliğin 15. maddesinde ise mimarların görev, hak ve sorumlulukları şu
    şekilde belirlenmiştir;

    "Mimarların görev, hak ve sorumlulukları

    Madde 15 - Mimarların görev, hak ve sorumlulukları şunlardır;

    a) Mimar, bu Yönetmelik kapsamına giren tüm serbest mimarlık
    hizmetlerini Mimarlar Odasının mesleki denetimine sunmakla yükümlüdür.
    Mimarın bu yükümlülüğü iş sahibinin, ilgili idarenin, inşaat ve kullanma
    izni veren mercilerin Mimarlar Odası mesleki denetimini istememesi durumunda
    da ortadan kalkmaz.

    b) Mimarın kendisine tanınmış görev, hak ve sorumlulukları
    Mimarlar Odası dışında başka bir kuruluş tarafından sınırlanamaz ve
    kısıtlanamaz.

    c) Mimar, bu Yönetmelik kapsamında olan serbest mimarlık
    hizmetleri ile ilgili olarak, hizmetin başlamasından önce iş sahibi (Ek
    ibare- R.G.: 06.02.2010 - 27485 / m.10
    ) "ve hizmet alacağı
    kişiler" ile sözleşme imzalamak zorundadır. (Değişik cümle- R.G.:
    06.02.2010 - 27485 / m.10
    ) "Bu sözleşmeler;
    işin kapsamı, süresi, aşamaları, bedeli, ödeme koşulları, telif ve
    karşılıklı haklar ile yaptırım konularında Mimarlar Odasınca belirlenen
    asgari koşulları kapsar." Mimarlık hizmetleri şartnamesi ve ücret tarifesi
    serbest mimarlık hizmetleri sözleşmesinin ayrılmaz eki sayılır.

    .

    g) (Değişik - R.G.: 06.02.2010 - 27485 / m.10
    ) "Mimar, eser sahibi
    mimarın oluru olmadan tadilat yapamaz, projesini kullanamaz, değişiklik ya
    da ilaveler yapamaz."

    h) Eser sahibi mimarın bulunamaması durumunda, mimar tadilat
    projesi üstlenebilmek için Odaya başvurmak ve iş sahibinin yasal tebligat ve
    ilan yapmasını talep etmekle yükümlüdür.

    ."

    "Mesleki denetimin yapılmasında uyulacak esaslar" Yönetmeliğin 18.
    maddesinde düzenlenmiştir. Bu düzenlemeye göre;

    "Mimarlar Odasının mesleki denetim yapmaya yetkili birimleri,
    mesleki denetimi bir kamu kurumu niteliğinde olan Mimarlar Odasının tüzel
    kişiliği adına yaparlar.

    Mimar, bu Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde tanımlanan serbest
    mimarlık hizmetlerinin ilgili şartnamelerinde belirlenen zorunlu iş
    aşamalarını mesleki denetime sunmakla yükümlüdür. .

    Mesleki denetim ve onay hizmeti için Mimarlar Odası tarafından
    yayımlanan Mesleki Denetim Bedeli tablosunda yer alan maktu bedel ödenir.

    Mesleki denetim işlemi, mimarlık hizmetinin yapıldığı bölgenin
    bağlı olduğu Mimarlar Odası birimi tarafından gerçekleştirilir."



    Maddenin devamında ise, mesleki denetim yapılırken istenecek belgeler
    arasında;

    "a) Mimarın serbest mimarlık hizmetleri büro tescil belgesinin
    ilgili yıl için tescil yenilemesinin yapılmış olması.

    b) Mimar ve iş sahibi arasında imzalanmış, Mimarlar Odasınca
    belirlenmiş asgari koşulları kapsayan sözleşmesi.

    c) Mimarın mührü ve imzasını taşıyan, mimari proje çizim ve sunuş
    standartları, ilgili yönetmelik, standart ve normlara uygun olarak
    düzenlenmiş uygulama projeleri ve ekleri.

    ç) Tapu, çap, röperli kroki, imar durumu, kot krokisi ve gerekli
    diğer dokümanlar.

    d) Serbest mimarlık hizmetlerine ilişkin, en az bedel tarifesine
    göre hesaplanmış ücret tutarında düzenlenmiş serbest meslek makbuzu ya da
    fatura, bu Yönetmeliğin 10, 11 ve 12 nci maddelerinde belirtilen mimarlardan
    ise, serbest meslek makbuzu ya da fatura yerine ücret bordrosu aranır.

    e) Korunması gerekli kültür ve tabiat varlığı olarak tescil
    edilmiş yapılarda, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu kararlarına
    uygun hazırlanmış rölöve, restorasyon, restitüsyon projeleri, fotoğraf ve
    gerekli belgeleri.

    f) Tadilat projelerinde eser sahibi mimarın kendisi değilse, eser
    sahibinin noter ya da Oda onaylı oluru; eser sahibinin bulunamaması
    durumunda ise, tebligat ve ilan belgeleri ile mimar ve mal sahibinden
    ileride doğabilecek tüm sorumluluğun kendilerine ait olduğuna dair
    taahhütname." sayılmıştır.

    Oda yöneticilerinin,üyelerin mesleki hizmetlerinin mesleki denetimini
    yapması, mimarla iş sahibi arasındaki sözleşmeyi, inşaat ruhsatını ve önceki
    mimari proje müellifinden muvafakatname alınmasını istemesi ve mesleki
    denetim karşılığında ücret alınmasının yönetmeliklerde yer alan kuralların
    uygulaması olduğu, bu kurallar dışında bir uygulama yapılmadığı, Oda
    yöneticilerinin yasa ve yönetmeliklerle verilen görevleri yerine getirmek
    üzere üyelerden bu belgeleri istediği ve mesleki denetim ücreti aldığı, Oda
    yönetim kurullarının Genel Kurullarda alınan kararlarla kabul edilen
    yönetmelik hükümlerine uygun işlem yapmak zorunda olduğu yukarıda anılan
    Yasa ve Yönetmelik hükümleri karşısında açıkça ortadadır ve tüm üyelerin de
    bu düzenlemelere uymaları zorunludur.

    2- İdare hukukunun temel ilkelerinden biri, hukuka uygunluk karinesidir.
    Yani idarenin gerek bireysel işlemleri gerekse düzenleyici işlemlerinin bir
    mahkeme kararıyla iptal edilinceye kadar hukuka uygun olduğu kabul edilir ve
    uygulamasına devam edilir.

    Bu çerçevede kamu kurumu niteliğinde bir meslek kuruluşunun ilgili yasaların
    verdiği yetki ile amaçlar çerçevesinde hazırlayıp Resmi Gazete'de
    yayımlamak suretiyle yürürlüğe girmiş olan yönetmeliklerinde yer alan
    kurallar hukuka uygun ve icrai nitelikte hukuk kurallarıdır. Dolayısıyla bu
    kuralların kamu görevlileri tarafından uygulanmasının kendilerine yüklenen
    görevin yerine getirilmesi olarak kabul edilmesi gerektiği tartışmasızdır.

    3- Kaldı ki, mesleki denetime yönelik işlemlerin dayandığı yukarıda anılan
    Yönetmelik hükümleri daha önce dava konusu edilmiş yani yargısal denetimden
    geçmiş olup hukuka uygun bulunarak açılan davalar reddedilmiştir.

    Mesleki denetim yapılması ve bu çerçevede üyeden sözleşme, muvafakat, ruhsat
    gibi belgeler istenmesi ve mesleki denetim ücreti alınmasının dayandığı
    Mimarlar Odası Serbest Mimarlık Hizmetlerini Uygulama, Tescil ve Mesleki
    Denetim Yönetmeliği'nin başta 18. maddesi olmak üzere mesleki denetime
    ilişkin kuralları içeren pek çok maddesinin iptali istemiyle açılmış olan
    davalarda iptal istemlerinin reddi kararlarının gerekçesi de yapılan
    işlemlerin hukuka uygun olduğunu açıkça göstermektedir.

    Danıştay 8. Dairesi'nin 2005/3879 E., 2007/4213 K. sayılı kararında;
    Odaların; mesleğin ve kamu yararının gerçekleşmesini teminen kendi görev
    alanları ile ilgili konularda yönetmelik çıkarma yetkisi olduğu, dava konusu
    yönetmelik düzenlemelerinde meslek mensubu olanların uyması gereken ve etkin
    bir şekilde mesleki denetimi içeren kuralların yer aldığı, mimarlık
    hizmetinin önemi ve özelliği gereği belli bir disiplin içinde yürütülmesinin
    kaçınılmaz olduğu, hizmetin niteliği, sunumu ve bu hizmetten yararlananlar
    açısından yönetmelik maddelerinin getirdiği kuralların Anayasaya ve yasalara
    aykırılık taşımadığı yönünde gerekçeyle davanın reddine karar vermiştir.

    Bir başka davada ise; Danıştay 8. Dairesi 2007/4011 E. ve 2008/3518 K.
    sayılı kararı ile; "Mimarlık hizmetlerinin bilimsel ve teknik yönünün
    ağırlığı nedeniyle, hizmetin kalitesi ya da yeterliği gibi hususların,
    hizmetten yararlananlarca ölçülmesi, eleştirilmesi, yaptırıma bağlanması
    mümkün olamayacağından, söz konusu hizmetlerin yönetmelik hükümleriyle
    çerçevelendirilip, teknik kriterlerle mesleki faaliyetin denetiminin
    yapılmasını gerektireceğinden, davaya konu edilen yönetmeliklerden, TMMOB
    Mimarlar Odası Serbest Mimarlık Hizmetlerini Uygulama Tescil ve Mesleki
    Denetim Yönetmeliğinin 18.maddesinin 3.ve 4.fıkrası
    dışındaki uyuşmazlık konusu edilen diğer hükümlerinde ve dava konusu edilen
    diğer yönetmelik kurallarında üst hukuk normlarına aykırı bir yön
    görülmemektedir" gerekçesi ile davanın reddine karar vermiştir.

    İdari yargıda hukuka uygun bulunarak iptali istemi reddedilmiş olan
    yönetmelik hükümleri mesleki denetim işlemleri açısından üyeler ve Oda
    yöneticileri açısından uyulması zorunlu olan düzenleyici kurallardır.

    4- Oda tarafından yapılan mesleki denetimin 4708 sayılı Yapı Denetimi
    Hakkında Kanun'a göre yapı denetim kuruluşlarına ait olduğu hususunda çokça
    itirazlar yapılmaktadır.

    Meslek odasının ilgili Yasa ve Yönetmeliklerine dayalı olarak uygulamakta
    olduğu mesleki denetim, 4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun'la
    kurularak faaliyet gösteren Yapı Denetim Kuruluşlarının yürütmekte olduğu
    denetimin dışında, hizmeti sunan üyesine yönelik mesleki bir denetimdir.

    Danıştay 8. Dairesi'nin 2007/4011 E. ve 2008/3518 K. kararında da bu husus
    "4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkındaki Kanunun 2. Maddesinde yer alan '
    ilgili kurumlar dışında başka bir kurum ve kuruluşun vize ve onayının
    gerekmediği' yolundaki düzenlemeye, bu hüküm ile getirilen denetimin
    haricinde nitelikleri farklı bir mesleki iç denetim getirildiğinden,
    aykırılık teşkil etmemektedir" şeklinde açıklanmıştır.

    5- Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'nın"vize ve harç ücreti" olarak anılan
    "mesleki denetim ücretinin" alınmaması gerektiğine dair yazıları da sıkça
    Oda yönetimlerine karşı sunulmaktadır. Bakanlık yazılarının kamu kurumu
    niteliğinde meslek kuruluşunun yasayla kendisine verilen yetkiyle
    düzenlediği yönetmeliklerin üzerinde olamayacağı, Bakanlığın meslek
    kuruluşlarının düzenlemeleri ve faaliyetleri yönünden idari vesayet
    yetkisini aşan kararlar alamayacağı dikkate alındığında bu tür itirazların
    da hukuken kabul görebilmesi olanaksızdır.

    6- Mesleki denetime sunulan mimari projelerin imar mevzuatına aykırılık
    taşıması durumunda; yukarıda anılan 6235 sayılı TMMOB Kanunun 2 nci maddesi
    ile belirlenen ""meslek mensuplarının, mensuplarının, müşterek ihtiyaçlarını
    karşılamak, mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak, mesleğin genel
    menfaatlere uygun olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının
    birbirleriyle ve halk ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hâkim
    kılmak üzere meslek disiplinini ve ahlâkını korumak için gerekli gördüğü
    bütün teşebbüs ve faaliyetlerde bulunmak, meslekle ilgili bütün mevzuatı
    normları, fennî şartnameleri incelemek ve bunlar hakkında görüş ve
    düşünceleri ilgililere bildirmek" amacı göz önüne alındığında; Serbest
    Mimarlık Hizmetleri Tescil ve Mesleki Denetim Yönetmeliği uyarınca, bu
    hizmeti üreten üyenin uyarılması, konu hakkında ilgili idareye görüş
    verilmesi yasal bir zorunluluk olarak durmaktadır.

    Ayrıca 3194 Sayılı imar Kanununun 28 ve 38 nci maddesi hükümleri uyarınca
    proje müellifleri, fenni mesuller, şantiye şefleri görevlerini yerine
    getirirken mevzuata, plan hükümlerine, bilim sanat fen kurallarına uymakla
    sorumlu tutulmuş olup, kamusal bir görev yürüttükleri vurgulanmıştır.
    Mimarlar Odası'nın 6235 sayılı yasayla belirlenen amacı ile bu kurallar bir
    arada değerlendirildiğinde, mevzuata aykırı bir mimari projenin mesleki
    denetim onayı alması olanaksızdır.

    Bu hususta Mimarlar Odası Mesleki Denetimde Çevresel Etki Değerlendirme
    Yönetmeliği'nin "Mimarlığın toplum ve meslek yararına bir gelişme düzeni
    içerisinde sürebilmesi, önemli ölçüde projeye yön veren imar koşullarının
    irdelenmesi ve gerektiğinde sorgulanması sürecini içerdiğinden ilgili kişi
    ve kuruluşların hazırladıkları her tür ve ölçekteki imar planlarının
    hazırlanışı ve tasdiki ile, Mimarlar Odası üyelerinin mesleki denetim
    kapsamında oda birimlerine sunulması gereken mimari projelerin incelenmesi
    sırasında projelere ilk yönü veren imar koşulları sonucunda ortaya çıkacak
    yapılaşmanın kentsel, kültürel ve doğal çevre değerleri ile kamu yararına
    ya da hukuka aykırı bir durum yaratıp yaratmayacağının belirlenmesini
    sağlamak ve bunlar hakkında meslek ve kamu yararı açısından gerekli irdeleme
    ve denetim konusunda izlenecek yöntem ve kuralları belirlemek" olan amaçları
    doğrultusunda mesleki denetim uygulanması gerekmektedir.


    Mesleki denetimde Çevresel Etki Değerlendirmesi (MD/ÇED) danışma kurulunca
    belirlenen ilkelere aykırı yapılaşma getireceği saptanan her tür ve
    ölçekteki imar planlarının irdelenmesinde ve projelerin denetiminde bu
    yönetmelikle belirlenen yöntem ve amaçlar doğrultusunda hareket edilir.


    Serbest Mimarlık Hizmetleri ve Mesleki Denetim Yönetmeliği uyarınca proje
    müellifi mimar mesleki çalışmalarını Mimarlar Odasının mesleki denetimine
    sunmak zorundadır. Mimarlar Odası mesleki denetim için sunulan projeleri
    mesleki kural standart, norm ve ilgili mevzuat çerçevesinde incelerken, söz
    konusu projelerle ortaya çıkacak yapılaşmanın, kentsel, kültürel ve doğal
    çevre üzerindeki etkilerini de değerlendirme kapsamına alır.

    Yürürlükteki yasalar, yönetmelikler, imar planları vb. hukuk kurallarına
    aykırı imar koşullarını taşıyan ve hakkında yargı tarafından yürütülmesinin
    durdurulması veya iptali yönünde karar verilmiş imar planlarına göre
    düzenlenen projelerin, başka kurumlarca onaylanmış olsa bile, mesleki
    denetimi Mimarlar Odası birimlerince yapılmaz ve ayrıca uyarıcı olmak
    maksadı ile konu hakkında ilgili kurumlara yazılı olarak bilgi verilir.
    ''İnşaatı Herkes Yapar.Arada Birde İnşaat Mühendisi Yapar!!!''

Benzer Konular

  1. Cevaplar: 10
    Son Mesaj: 22-04-2012, 21:06
  2. su yapıları denetimi
    By osman_0112 in forum Yapı Denetim
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 27-02-2012, 22:42
  3. Yapı denetimi alanında hizmet veren proje deneticileri için meslek içi eğitim program
    By Ar©hitect in forum Geoteknik (zeminler, İstiad duvarları)
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 27-10-2009, 20:24
  4. Yapı Denetimi
    By keskintas in forum Yapı Denetim
    Cevaplar: 6
    Son Mesaj: 23-03-2009, 22:27
  5. Rutin Belediyecilik Anlayışı Artık Ortadan Kalktı...
    By Mühendis in forum Belediyecilik
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 16-08-2006, 18:04

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228