Takip et: @yapisal

1. Sayfa - Toplam 2 Sayfa var 12 SonuncuSonuncu
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 10 ve 12

Konu: çelik elemanlarda enkesit koşulları....

  1. #1
    Onursal Üye
    Üyelik tarihi
    19-04-2006
    Mesajlar
    3.161
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    94
    Thanked 2.141 Times in 1.150 Posts

    çelik elemanlarda enkesit koşulları....

    TDY2007 nin 4.bölümü çelik taşıyıcı sistemler için ayrılmışır.Çelik taşıyıcı sistemler nispeten narin elemanlardır.Narin elemanlardada , burkulma kavramı ortaya çıkar.Bir çelik kesitin, tam kapasite ile çalışabilmesi için, kesitin tüm noktalarının akana kadar kesit burkulmamalıdır.Ancak bu takdirde kesit tam kapasite kullanılabilir.Çelik kesitiniz, akma gerilme değerine ulaşamadan burkuluyorsa, kullanacagınız gerilme değeri burkulma anındaki gerilme değeridir.Buraya kadar anlattığımız kavram eleman burkulmasıdır...

    Eleman burkulmasının yanında birde yerel burkulmadan söz edelim.Yerel burkulma dediğimiz kavram eleman bazında olmayıp, herhangi bir tesir altında , kesitin bir kısmının lokal olarak burkulmasıdır.Mesela sadece belli bir kısımda başlığın burkulması gibi.Yönetmeliğimizde dahil olmak üzere, yerel burkulmanın önlenmesi amacıyle birtakım enkesit koşulları yönetmelikelrde yer alır.Enkesit koşulları yerel burkulmanın önlenmesi amacıyle verildiğinden, kısıtlamalar, başlık genişliği/kalınlığı ve gövde yüksekliği kalınlığı oranları olarak verilmiştir.Amaç kesitin gövdesinde burkulma olmuyorsa başlığındada olmaması yada tam tersidir.Eleman bazında burkulmayan bir çelik kesit, yerel burkulmaya ugrayabilir.İşte bu enkesit koşullaarı bu yerel burkulmanın önüne geçme amaçlıdır.

    Enkesit koşulları TDY2007 tablo 4.3 de verilmiştir.Tablo 4.3 de süneklik düzeyi yüksek ve normal sistemler için , çeşitli kesitler için(kutu, I, U) narinlik oranları verilmiştir.Bu minimum oranlara uyulduğunda, kesitlerde yerel burkulmanın olmayacagı varsayılır.Tablo 4.3 değerleri sadece çerçeve kiriş ve kolonları için geçerlidir.Çerçeve kiriş ve kolonu olmayan elemanlarda tablo 4.3 uymak zorunluluğu yoktur.Mesela aşıklar gibi.Yada döşeme kirişleri gibi.Eğer süneklik düzeyi normal bir çelik taşıyıcı sistem oluşturmuşsanız ve yapınız en fazla 2 kat ise, yerel burkulma kontrolünü kendiniz yapı tablo 4.3 ü dikkate almayabilirsiniz.Böylece daha ekonomik sonuçlar elde etmeniz mümkün olabilir.

    Yerel burkulmalardan sonra eleman bazındaki burkulmalar ile birkaç önemli husus hatırlatalım.Eğer çelik perde kullanıyorsanız(çelik çaprazlar) tablo 4.3 deki yerel burkulma için verilmiş şartlar geçerlidir(hem yüksek sünek hem normal sünek)....Çoğu mühendis arkadaşımız çelik çaprazları projelendirirken, çelik çaprazların basınca çalışmayacagını yani basınç anında çelik çaprazın burkulacagını varsayar.Hesabıda bu şekilde yapar Dolayısıyle yatay kuvvetlerin tamamı çelik çaprazların çekmeye çalışan çubuklarınca karşılanır.Depremin geliş yönüne görede basınca çalışan bir çaprez çubuk, deprem yönü değiştiğinde çekmeye çalışır.Çapraz çubuk basınca çalıştığı an kapasitesi sıfır kabul edilip hesap yapılır.Aslında bu yanlış bir düşünce tarzı değildir.2007 yılına kadarda bu düşünce tarzı böyle devam etti.Ancak 2007 yönetmeliğinde bu tarz biraz değişti.Eğer siz süneklik düzeyi normal bir sistem dizayn ediyorsanız yine aynı teknikle hesaplarınızı yapabilirsiniz.Yani basınca çalışan çapraz çubuğu burkulmuş kabul edip direk sıfır alabilrisiniz.Ancak eger sisteminiz yüksek sünek ise artık bu şekilde düşünmeniz mümkün değildir.Süneklik düzeyi yüksek sistemlerde, basınca çalışan çapraz çubuklar yani çelik perdelerin basınca çalışan çubukları, yatay kuvvetlerin en az %30 unu alacak şekilde dizayn edilmek zorundadır.Yani burkuldu sıfır alayım gibi bir basitleştirme söz konusu değildir.Elemanı burkuldu kabul edemezsiniz.

    Çatılara konan çapraz sistemler(yatay ve çatı düzleminde) narinlik oranı (burkulma boyu / atalet yarıçapı )=(k / i ) = 4 x KÖK(Es / SİGMA a ) değerini aşmamalıdır..
    (Es =elastisite modülü, SİGMA a = AKMA GERİLME DEĞERİ)...Çatılarda rüzgar bağlantısı olarak adlandırdığımız bu çaprazlar tablo 4.3 e göre kontrol edilmez.Yukarıda bahsettiğimiz (k/i) oranına göre burkulma önlenmeye çalışır.




    Ahmet ÇELİKKOLLU
    İnşaat Mühendisi
    ESKİŞEHİR

  2. The Following 2 Users Say Thank You to CELİKKOLLU For This Useful Post:

    süperpozisyon (14-04-2015), Yönetici (17-08-2015)

  3. #2
    Üye
    Üyelik tarihi
    01-01-2015
    Mesajlar
    46
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    17
    Thanked 4 Times in 4 Posts
    Ahmet bey öncelikle bilgilendirme için teşekkürler. Çaprazlar hakkında fikrinizi danışmak isterim. Tasarım yükü olarak kabul ettiğimiz statik yük, olası bir deprem durumunda sırasıyla + ve - şekilde etkiyebilir mi? Eğer böyle bir durum söz konusu değilse çaprazları -burkulan çaprazların deprem sonrasında değiştirilmesi kaydıyla- sadece çekme çubuğu olarak tasarlamak yeterli değil midir? İkinci bir soru olarak da burkulmadan kaçınmak üzere kablo kullanmak daha ekonomik sonuçlar vermez mi?

  4. #3
    Onursal Üye
    Üyelik tarihi
    19-04-2006
    Mesajlar
    3.161
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    94
    Thanked 2.141 Times in 1.150 Posts
    Alıntı süperpozisyon Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Ahmet bey öncelikle bilgilendirme için teşekkürler. Çaprazlar hakkında fikrinizi danışmak isterim. Tasarım yükü olarak kabul ettiğimiz statik yük, olası bir deprem durumunda sırasıyla + ve - şekilde etkiyebilir mi? Eğer böyle bir durum söz konusu değilse çaprazları -burkulan çaprazların deprem sonrasında değiştirilmesi kaydıyla- sadece çekme çubuğu olarak tasarlamak yeterli değil midir? İkinci bir soru olarak da burkulmadan kaçınmak üzere kablo kullanmak daha ekonomik sonuçlar vermez mi?

    Çaprazlardan kaydınız sanırım çelik perdeler.Çaprazlar deprem yönüne göre hem basınç hem çekme çubuğu olarak çalışır.Eğer süneklik düzeyi yüksek çözüm yapıyorsanız , çaprazları basınca karşıda dizayn etmelisiniz(yatay yük en az %30 alacak).Süneklik düzeyi yüksek çözümde sadece çekme çubuğu olarak tasarlamak mümkün değildir.Süneklik düzeyi normal sistem yapıyorsanız sadece çekme çubuğu olarak düşünebilirsiniz.İkinci sorunuza gelince.Tablo kullanmak her zaman ekonomik sonuçlar vermez.Çünkü her zaman kesitleri maximum kapasitede kullanmayız.Çalıştığımız tesir kapasiteye ulaşmayabilir dolayısıyle burkulmaya sebep olmayacak bir tesir olabilir.


    Ahmet ÇELİKKOLLU
    İnşaat Mühendisi
    ESKİŞEHİR

  5. #4
    Katılımcı Üye
    Üyelik tarihi
    29-12-2012
    Mesajlar
    59
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    18
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Alıntı CELİKKOLLU Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Çaprazlardan kaydınız sanırım çelik perdeler.Çaprazlar deprem yönüne göre hem basınç hem çekme çubuğu olarak çalışır.Eğer süneklik düzeyi yüksek çözüm yapıyorsanız , çaprazları basınca karşıda dizayn etmelisiniz(yatay yük en az %30 alacak).Süneklik düzeyi yüksek çözümde sadece çekme çubuğu olarak tasarlamak mümkün değildir.Süneklik düzeyi normal sistem yapıyorsanız sadece çekme çubuğu olarak düşünebilirsiniz.İkinci sorunuza gelince.Tablo kullanmak her zaman ekonomik sonuçlar vermez.Çünkü her zaman kesitleri maximum kapasitede kullanmayız.Çalıştığımız tesir kapasiteye ulaşmayabilir dolayısıyle burkulmaya sebep olmayacak bir tesir olabilir.


    Ahmet ÇELİKKOLLU
    İnşaat Mühendisi
    ESKİŞEHİR
    Ahmet bey;
    Süneklik düzeyi yüksek olarak çözüm yaptıgımızda çaprazları basınca karşı nasıl dizayn edeceğiz?

  6. #5
    Onursal Üye
    Üyelik tarihi
    19-04-2006
    Mesajlar
    3.161
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    94
    Thanked 2.141 Times in 1.150 Posts
    Alıntı sercan_34_ Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Ahmet bey;
    Süneklik düzeyi yüksek olarak çözüm yaptıgımızda çaprazları basınca karşı nasıl dizayn edeceğiz?
    Süneklik düzeyi yüksek tasarımlarda çapraz elemanlarınız basınca çalışacak.Yani deprem yönüne göre oluşan basınç kuvvetinde çaprazım burkuluyor diyemeyeceksiniz.Yatay yükün %30 unu çapraz basınca çalışan elemanlar burkulmadan karşılayabilecek.Yani çaprazlar basıncta burkulmayacak....

    Ahmet ÇELİKKOLLU
    İnşaat Mühendisi
    ESKİŞEHİR

  7. #6
    Katılımcı Üye
    Üyelik tarihi
    29-12-2012
    Mesajlar
    59
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    18
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Alıntı CELİKKOLLU Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Süneklik düzeyi yüksek tasarımlarda çapraz elemanlarınız basınca çalışacak.Yani deprem yönüne göre oluşan basınç kuvvetinde çaprazım burkuluyor diyemeyeceksiniz.Yatay yükün %30 unu çapraz basınca çalışan elemanlar burkulmadan karşılayabilecek.Yani çaprazlar basıncta burkulmayacak....

    Ahmet ÇELİKKOLLU
    İnşaat Mühendisi
    ESKİŞEHİR
    Ahmet abi
    Peki çaprazları basınca çalıştırmayı sap2000 de nasıl yapacağız?
    Onu açıklayabilirmisiniz.

  8. #7
    Onursal Üye
    Üyelik tarihi
    19-04-2006
    Mesajlar
    3.161
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    94
    Thanked 2.141 Times in 1.150 Posts
    Alıntı sercan_34_ Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Ahmet abi
    Peki çaprazları basınca çalıştırmayı sap2000 de nasıl yapacağız?
    Onu açıklayabilirmisiniz.
    Özel birşey yapmana gerek yok.Normal bir eleman gibi çizmen yeterli.Bir kolonu bir kirişi nasıl çiziyorsun öyle çizeceksin.Eğer basınca çalışmasını istemesen birşeyler yapmana gerek var.......


    Ahmet ÇELİKKOLLU
    İnşaat Mühendisi
    ESKİŞEHİR

  9. #8
    Paylaşımcı Üye
    Üyelik tarihi
    28-01-2013
    Mesajlar
    219
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    52
    Thanked 22 Times in 21 Posts
    Alıntı CELİKKOLLU Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Özel birşey yapmana gerek yok.Normal bir eleman gibi çizmen yeterli.Bir kolonu bir kirişi nasıl çiziyorsun öyle çizeceksin.Eğer basınca çalışmasını istemesen birşeyler yapmana gerek var.......


    Ahmet ÇELİKKOLLU
    İnşaat Mühendisi
    ESKİŞEHİR
    bu konu daha önce konuşulmuştu sanırım sap2000 de sadece nonlineer analizde sadece çekme veya basınca çalıştırabiliyorduk

  10. #9
    Kıdemli Üye
    Üyelik tarihi
    29-04-2006
    Yaş
    33
    Mesajlar
    986
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    313
    Thanked 113 Times in 101 Posts
    lineer yöntemle analiz yaparken elemana gelen bütün düğüm kuvvetleri otomatik olarak hesaplanır. program sistemi çözerken bütün çaprazların eksenel rijitliklerini sistemin rijitlik matrisine ekler. basınç da alır çekme de.
    çaprazı seçip assign- frame - tension/compression seçeneğinden only tension seçip, analysis case kısmında nonlinear analizi seçerseniz program çubuğun basınç alması durumunda eksenel rijitliğini sistem rijitlik matrisinde sıfır kabul eder. böylece yük diğer elemanlara çekme olarak dağılır. bu şekilde yapabilirsiniz. basınçta %30 oranını da yine aynı menüde tanımlayabilirsiniz. ben hiç yüzde girmeyi denemedim. basit yöntemlerle kontrol edip deneyin.

  11. #10
    Kıdemli Üye
    Üyelik tarihi
    29-04-2006
    Yaş
    33
    Mesajlar
    986
    Download
    0
    Uploads
    0
    Thanks
    313
    Thanked 113 Times in 101 Posts
    ayrıca bu konuda benim de belirtmek istediğim bir husus var. hatalı düşünüyorsam düzeltin lütfen.
    geçen kontrol ettiğim bir çatıda (çatı çaprazı) X çaprazların her birinin boyu 7 m ve tam ortalarından birbirlerine bağlanmışlar. yani bir eksende burkulma boyu 3,5 m, diğer eksende ise 7 m. mühendis arkadaş narinlik kontrolünü 3,5 m için alarak kesit yeterlidir demiş. 60,60,6 köşebentle çapraz koyarak kurtarmış. ben kabul etmedim. 7 m için de burkulma boyu hesaplanması gerektiğini söyledim. tabbi böyle olunca kesit yetersiz oluyor. genelde projelerde gördüğüm bu. özellikle çatı çaprazlarında burkulma boyunu kısa olan çatı düzleminden alıyorlar. ama bir de çatıya dik olan (aşağı doğru olan ) boy var. böyle olunca narin kesitlerle çatı tasarımı yapıyorlar.

1. Sayfa - Toplam 2 Sayfa var 12 SonuncuSonuncu

Benzer Konular

  1. netcad yol projesi enkesit sorunu
    By maytekin1 in forum NetCAD
    Cevaplar: 7
    Son Mesaj: 22-12-2012, 09:56
  2. Betonarme Elemanlarda Boyutlama İlkeleri
    By Volkan Donbaloğlu in forum Betonarme Yapılar
    Cevaplar: 6
    Son Mesaj: 21-09-2012, 19:20
  3. karayolu proje enkesit cıkarma örneği
    By pomax in forum Örnek Projeler
    Cevaplar: 22
    Son Mesaj: 29-01-2011, 00:36
  4. Karışık enkesit çizimi ve alan hesabı...
    By statiker in forum Ulaştırma
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj: 12-08-2009, 22:06
  5. Betonarme Elemanlarda Donati DÜzenleme
    By cyildiz_2000 in forum Proje Tasarimi, Hatalar ve Püf Noktaları
    Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 08-08-2008, 23:24

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •